Wyniki Grupy Śnieżka w III kwartale 2021 roku
W okresie styczeń–wrzesień 2021 r. Grupa Śnieżka wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 650,4 mln zł, tj. o 4,7% niższe niż rok wcześniej. Utrzymał się więc trend zaobserwowany po pierwszym półroczu 2021. Sprzedaż zrealizowana w Polsce w pierwszych trzech kwartałach br. wyniosła 434,3 mln zł. To tylko nieznacznie mniej (-0,9%) niż w ub.r. – czyli w czasie rekordowego sezonu, w którym Polacy bardzo chętnie przeprowadzali remonty w związku zamknięciem gospodarki i przejściem wielu firm na pracę zdalną.
Dynamika sprzedaży osiągnięta przez Grupę Śnieżka na rynku polskim jest jednak lepsza niż dla całego rynku farb i produktów do drewna, który względem ubiegłego roku skurczył się zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu. Wynik Grupy w Polsce to rezultat:
- aktywności marketingowo-sprzedażowej,
- utrzymywania się trendu wybierania droższych, lepszych jakościowo produktów (wyższa sprzedaż farb marki Magnat oraz produktów do drewna marki Vidaron)
- odpowiednio kształtowanej polityki cenowej.
Dobre wyniki sprzedaży Grupa Śnieżka osiągnęła także na Ukrainie, gdzie przychody (w przeliczeniu na złote) po pierwszych trzech kwartałach 2021 r. wyniosły 62,7 mln (+0,5% r/r). Byłyby one wyższe, gdyby nie niższy rok do roku kurs UAH/PLN, po którym przeliczane są wyniki uzyskiwane na ukraińskim rynku. Na całościowych wynikach sezonu zaważyły przede wszystkim niższe przychody na Węgrzech (117,0 mln zł, -13,1% r/r) oraz na Białorusi (13,8 mln zł, -29,4% r/r).
Wpływ pandemii COVID-19 na wyniki finansowe Grupy Śnieżka
Zakończony niedawno sezon remontowo-budowlany różnił się od dotychczasowych. Z jednej strony był pozbawiony głównej przyczyny szturmu na sklepy budowlane i boomu remontowego, obserwowanego zwłaszcza w maju i czerwcu ubiegłego roku – czyli lockdownów, wprowadzonych wskutek walki z pandemią COVID-19. Z drugiej strony odraczane wówczas wydatki klientów na inne cele, w tym roku zaczęły być realizowane, wpływając na zakupy materiałów remontowych
Z kolei źródłem dodatkowych kosztów dla producentów jest w tym roku sytuacja na rynku surowców. Szczególnie w połączeniu ze wzrostem kursu EUR/PLN, który dodatkowo zwiększył koszt zakupu surowców używanych do produkcji. Negatywnie na wyniki Grupy wpłynęły również wahania i zmiany kursów walut, w których rozliczane są kontrakty Grupy, szczególnie ukraińskiej hrywny (UAH) i białoruskiego rubla (BYN).
W rezultacie w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. Grupa Śnieżka osiągnęła:
- skonsolidowany zysk netto w wysokości 64,3 mln zł (-26,9% r/r),
- zysk na działalności operacyjnej w wysokości 76,6 mln zł (-28,5 r/r)
- wynik EBITDA w wysokości 103,4 mln zł (-21,8% r/r).
- zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 59,8 mln zł (-25,7% r/r).
Za nami bardzo nietypowy sezon, w tym bezprecedensowa skala wzrostu cen surowców i opakowań oraz nieco niższy popyt na wyroby dekoracyjne będący pokłosiem ubiegłorocznego boomu remontowego. W kontekście wyzwań, z którymi przyszło nam się mierzyć, wyniki Grupy Śnieżka za pierwsze trzy kwartały 2021, także na tle rynku, oceniam pozytywnie – skomentował wyniki Piotr Mikrut, prezes zarządu FFiL Śnieżka SA.
Po zakończeniu tzw. wysokiego sezonu, Grupa przygotowuje się na kolejny. W roku 2022 zakończy się rekordowy w historii Śnieżki cykl inwestycyjny, w ramach którego największe nakłady zostały i w najbliższych kilku kwartałach będą poniesione na ukończenie nowego Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy. Jego oddanie do użytku jest zaplanowane na pierwszy kwartał 2022 roku.
źródło i zdjęcia: Śnieżka