We wtorek, w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, odbyła się konferencja "Standardy Etyczne i Prawa Kobiet w Biznesie", w której udział wzięli m.in. Hanna Lehtinen, Ambasador Finlandii w Polsce, Ole Egberg Mikkelsen, Ambasador Królestwa Danii w Polsce, Beata Gorajek, Dyrektor Generalna Ministerstwa Rozwoju, Kamil Wyszkowski, Dyrektor Generalny Global Compact Network Poland czy Rzecznik Praw Obywatelskich – Adam Bodnar.
Jednym z głównych punktów konferencji było podpisanie Deklaracji Standardu Programu Etycznego. W uroczystości wzięła udział także Joanna Jeziorowska, Dyrektor Personalny Grupy Oknoplast, która z ramienia firmy podpisała ten wyjątkowy dokument.
– "Przystąpienie do "Standardu Programu Etycznego" jest elementem strategii działania firmy odpowiedzialnej społecznie realizowanej przez Grupę Oknoplast." – komentuje Joanna Jeziorowska, Dyrektor Personalny Grupy Oknoplast.
Jedną z kluczowych misji przedsiębiorstwa jest właśnie społeczna odpowiedzialność biznesu. Firma odpowiedzialna, etyczna i wiarygodna powinna w obecnych czasach charakteryzować się nie tylko wysoką jakością świadczonych usług, wytwarzanych produktów, lecz także dbałością o swoich pracowników, podwykonawców i partnerów.
Standard Etyki to część Programu Biznes i Prawa Człowieka, który ma na celu implementację wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka w Polsce oraz ich praktyczne zastosowanie w Programach Etycznych implementowanych w firmach i innych organizacjach. Powołana w ramach Programu Koalicja skupia firmy i instytucje aktywnie angażujące się w działania z zakresu wdrażania i rozpowszechniania wartości etycznych. Według deklaracji "Standardu Programu Etycznego" firmy mają przestrzegać praw człowieka i wspierać ich ochronę oraz eliminować wszelkie przypadki ich łamania. Ponadto przedsiębiorstwa powinny aktywnie przeciwdziałać dyskryminacji w sferze zatrudnienia.
Polityka compliance w Grupie Oknoplast
Grupa Oknoplast to nowa generacja firmy rodzinnej. To podkrakowskie przedsiębiorstwo będące jedną z pięciu największych firm branży okien PVC w Europie, na początku 2016 r. rozpoczęło proces wdrażania nowej misji, wizji i strategii organizacji 2021. Wizja Oknoplast zakładała, że oferując odważne i niezawodne rozwiązania, będzie on globalnym liderem w kreowaniu przestrzeni dla klientów, pracowników oraz partnerów. Natomiast jednym z głównych elementów wizji jest szacunek, który objawia się w poszanowaniu dla różnorodności oraz równouprawnieniu.
Ponadto, Grupa Oknoplast od początku 2017 r. wprowadziła szereg zmian w organizacji, mających na celu implementację polityki compliance.
- "Cały rok 2017 r. przygotowywaliśmy się do wdrożenia polityki compliance. Etyka w firmie to z jednej strony kwestia aspiracji i oczekiwań społecznych, z drugiej zaś budowanie zapory dla potencjalnych nadużyć" – tłumaczy Joanna Jeziorowska, Dyrektor Personalny, Grupa Oknoplast.
- "Dział prawny oraz dział HR Grupy Oknoplast wspólnie wypracowali narzędzia, gwarantujące przestrzeganie standardów etycznych. Od początku roku w firmie funkcjonuje m.in. stanowisko compliance officera, który troszczy się o unikanie konfliktu interesów i stoi na straży przestrzegania praw człowieka".
Grupa Oknoplast w 2018 r. będzie sukcesywnie wdrażała politykę compliance do swojej firmy. Przystąpienie do "Standardu Programu Etycznego" opracowanego pod egidą ONZ jest tylko potwierdzeniem kierunku, który firma obrała i od kilku lat realizuje.
źródło i zdjęcia: OKNOPLAST