W dyskusjach uczestniczyło ponad 70 specjalistów, reprezentujących agentów, doradców, inwestorów czy architektów. Wątek przewodni stanowiły dwa zagadnienia, będące nowością na polskim rynku fit-out: Design & Build oraz Open Book.
- "Klient czy inwestor powinien podejmować decyzje, a nie zajmować się rozwiązywaniem problemów. Prace powinny być tak zorganizowane, aby relacje strategiczne miały miejsce między tylko trzema osobami: przedstawicielem klienta, doradcy oraz kompleksowego wykonawcy. Taki model jest gwarancją zakończenia projektu w założonym czasie, przy utrzymaniu optymalnej relacji jakości do ceny. I przede wszystkim - bez niepotrzebnego stresu."
Podejście Design & Build zostało rozwinięte przez Rajmunda Węgrzynka, dyrektora zarządzającego Tétris, który podkreślał znaczenie komfortu pracy po stronie klienta.
Jak mieć pewność, że realizacja, za którą odpowiada jeden partner, jest dla inwestora najlepszym wyjściem? Odpowiedzią jest: ufaj i kontroluj. Taką możliwość oferuje praca na otwartych księgach, tzw. Open Book. W przypadku współpracy z Tétris model ten oznacza, że najpierw, na podstawie szczegółowego studium wykonalności, uzgadniana jest cena maksymalna projektu. W jej ramach ustalane są szczegółowe ceny wszystkich usług i materiałów (klient wybiera z trzech ofert). Następnie odbywa się proces Value Engineering, który bardzo często przynosi klientowi dodatkowe oszczędności.
Kluczowy jest też budżet. W modelu tradycyjnym rozbieżność między szacowanym budżetem a finalnym często wynosi ok. 15%. W modelu Design & Build dokładność szacowania oscyluje ok. 3%, a przy zastosowaniu podejścia Open Book może być jeszcze znacznie mniejsza. Dowodem na to ostatnie realizacje biur, np. JLL czy Stanley Black&Decker, które stworzono w oparciu o taką właśnie praktykę.
Podsumowaniem eksperckiej części spotkania była dyskusja panelowa, w której udział wzięli przedstawiciele strony klienta, dzielący się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Głos zabrała tu m.in. Agnieszka Karwacka, Director Business Partner, Deutsche Bank oraz Joanna Gajewska-Sokołowska, Chief Operating Officer - EMEA Center of Excellence, JLL.
źródło i zdjęcia: Tétris