Szkło Pilkington wysokich lotów - nowa architektura krakowskiego lotniska

Nowy przystanek kolejowy w porcie lotniczym w Balicach potwierdza coraz większe możliwości szkła, wykorzystywanego w projektach nowoczesnych dworców czy lotnisk. Szklana aranżacja peronu i ciągów komunikacyjnych wykonana ze szkła profilowego Pilkington Profilit™ łączy wymogi bezpieczeństwa z wizualną atrakcyjnością właściwą dla miejsca – wizytówki jednego z najczęściej odwiedzanych miast Polski.

Szkło Pilkington wysokich lotów - nowa architektura krakowskiego lotniska
Pilkington IGP Sp. z o.o. Szyby zespolone Pilkington Insulight™
Dane kontaktowe:
15 832 30 41
Portowa 24 27-600 Sandomierz

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Nowy dwutorowy peron Kraków Balice wraz z wiatą i zadaszeniem, nowe klatki schodowe winda i ruchome pochylnie, łączące przystanek z terminalem – to efekty kompleksowej modernizacji Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Airport i działań umożliwiających podróżnym wygodne dotarcie z centrum miasta na lotnisko. Nowy przystanek z daleka wyróżnia jasna przeszklona elewacja. Zbudowana z wąskich pasów szkła profilowego, nadaje okalającym ścianom nowoczesną i "lekką" formę. Przeszklenie zapewnia szereg korzyści użytkowych, spełniając przy tym najwyższe wymogi bezpieczeństwa. Estetyka i komfort pasażerów Jednym z najważniejszych założeń projektowych było włączenie przystanku kolejowego w rozległą architekturę lotniska, a także zapewnienie maksymalnego komfortu pasażerom. Aby uzyskać zamierzony efekt, architekci postawili na liczne przeszklenia wykonane z ułożonych poziomo profili systemu szklenia Pilkington Profilit™.

Korytarze są doświetlone miękkim rozproszonym światłem fot. Pilkington Polska

- "Szkło profilowe jest niezwykle wszechstronnym i wdzięcznym materiałem, dającym szereg możliwości architektonicznej kreacji i zapewniającym jednocześnie dostęp naturalnego światła do wnętrz". ̶ mówią autorzy projektu z APA Czech Duliński Wróbel.

- "Struktura i gęstość nieprzeziernych paneli subtelnie i miękko rozprasza światło, dlatego zdecydowaliśmy o ich wykorzystaniu w formie specyficznego filtra, gwarantującego osłanianym powierzchniom przyjazny klimat".

Architekci stworzyli dwa rodzaje szklanych przegród, wykonanych z tego samego szkła – żaluzje osłaniające główną przestrzeń stacji i biegnące po całej jej długości, a także ścianę osłonową pionów komunikacyjnych ̶ schodów, dźwigu osobowego i ruchomego chodnika, prowadzących na kładkę do terminalu.

Szkło profilowe nadaje elewacji nowoczesną i lekką formę fot. Pilkington Polska

Peron za szklaną żaluzją

Ułożone horyzontalnie panele szklane kaskadowo zachodzą na siebie fot. Pilkington Polska Najważniejsza i najbardziej widoczna część elewacji przystanku została wykonana w unikatowej, indywidualnie zaprojektowanej formie szklenia żaluzyjnego. Efektem jest oryginalna konstrukcja przestrzenna zapewniająca przenikanie naturalnego światła w ciągu dnia i subtelnej gry świateł w nocy.

- "Do budowy szklanej wiaty peronu wykorzystaliśmy ponad 1250 mkw. hartowanego szkła profilowego Pilkington Profilit™ K 25/60/7 T, w formie pojedynczych paneli na specjalnych wspornikach ułożonych horyzontalnie i kaskadowo zachodzących na siebie. Załamujące się pod różnym kątem światło tworzy efekt oryginalnej rozświetlonej ściany, umożliwiając jednocześnie swobodny przepływ powietrza". ̶ mówi Janusz Kempski z firmy Stefania Kempski i Wspólnicy, która wykonała przeszklenie.

Oryginalne oszklenie peronu harmonijnie łączy się z dotychczasowymi elementami architektury lotniska nadając całości spójny charakter.

- "Rozwiązanie nawiązuje do żaluzji aluminiowych, którymi została osłonięta cała południowa ściana garażu wielopoziomowego, projektowanego przez nas w ubiegłych latach". – dodaje Piotr Wróbel z APA Czech Duliński Wróbel.

Intuicyjna komunikacja

Rytm ułożonych poziomo szklanych pasów o długości 260 cm buduje przyjazną atmosferę jasnych i przestronnych ciągów komunikacyjnych. W przeszkleniach korytarzy zastosowano indywidualne rozwiązanie szklenia jednowarstwowego, zapewniając maksymalne doświetlenie korytarzy miękkim rozproszonym światłem. Pojedyncze tafle szkła sprawiają, że kształty za szkłem są widoczne, a ich kontury pozostają rozmyte, zapewniając kontakt z otoczeniem zewnętrznym i zwiększając u pasażerów poczucie przestrzeni.

Unikatowa, indywidualnie zaprojektowana forma szklenia żaluzyjnego umożliwia swobodny przepływ powietrza fot. Pilkington Polska Drgania nie straszne

Rosnące standardy bezpieczeństwa i ochrony na międzynarodowych lotniskach i dworcach wymagały zastosowania rozwiązań opartych na szybach bezpiecznych i ochronnych. Ze względu na duże natężenie ruchu w przeszkleniach zastosowano szkło hartowane, o zwiększonej wytrzymałości i wysokiej odporności na uszkodzenia czy przypadkowe stłuczenie. Aby spełnić najbardziej restrykcyjne wymogi w przeszkleniach peronu i korytarzy zastosowano szkło o większej grubości 7 mm. Szklane ceowniki zostały też dodatkowo sprawdzone pod kątem wytrzymałości na drgania przejeżdżających pociągów.

- "Badania przeprowadzono na specjalnie przygotowanych stanowiskach badawczych na Politechnice Krakowskiej. Zrealizowane pomiary potwierdziły wysoką wytrzymałość statyczną profili szklanych Pilkington Profilit™, jak i wymaganą wytrzymałość dla obciążeń dynamicznych w szerokim zakresie częstotliwości drgań". - dodaje Janusz Kempski.

Nowy przystanek kolejowy Kraków Balice to przykład przemyślanego zastosowania szkła profilowego. Wykorzystywane w projektach lotnisk i dworców czy obiektów sportowych odpowiednio zaprojektowane przeszklenia, spełniają dziś najbardziej indywidualne wymagania estetyczne i użytkowe, takie jak doświetlenie pomieszczeń, bezpieczeństwo czy ochrona przed hałasem.

źródło i zdjęcia: Pilkington IGP Sp. z o.o.