Autogaz popularniejszy niż samochody elektryczne
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano ponad 125 tys. nowych pojazdów z instalacją LPG – niemal trzykrotnie więcej niż aut elektrycznych (BEV) i hybryd plug-in (PHEV) łącznie. Autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najbardziej dostępnych paliw w kraju – oferuje go aż 7400 stacji.
Z danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 r. wynika, że koszt przejechania 100 km na LPG to zaledwie 24,18 zł, co czyni je najbardziej ekonomicznym wyborem dla kierowców.
Polska i Włochy – dwa filary europejskiego rynku LPG
Polska i Włochy to liderzy europejskiego rynku autogazu. W naszym kraju 12,7% zarejestrowanych pojazdów korzysta z LPG, podczas gdy we Włoszech ten udział wynosi 7,4%. Z danych ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) wynika, że po drogach UE porusza się wciąż o ponad połowę więcej aut zasilanych LPG niż elektrycznych.
– Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach. Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG. Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie – w tym Francję. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40% – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny POGP.
Fabryczne instalacje LPG – coraz popularniejsze
Producenci samochodów coraz częściej oferują modele fabrycznie przystosowane do LPG. Przykładowo, w 2022 r. Dacia Sandero była najpopularniejszym autem z instalacją gazową – aż 58% tych pojazdów miało napęd LPG. Jeszcze lepiej wyglądało to w przypadku modeli Dacia Jogger (77%) i Dacia Duster (43%). W Polsce co piąte Renault Clio sprzedawane jest z fabryczną instalacją autogazu.
Porównanie kosztów paliw – LPG wciąż bezkonkurencyjne
Dane kosztów paliwa za przejechanie 100 km z kwietnia 2025 r. jasno pokazują, że LPG pozostaje najtańszym paliwem na rynku:
- LPG – 24,18 zł
- Diesel – 28,91 zł
- Benzyna – 35,38 zł
- CNG – 42,54 zł
- Samochód elektryczny – 40,55 zł
- Wodór – ponad 65 zł
Autogaz dla rolnictwa? Jest potencjał
POGP zainicjowała działania na rzecz dopuszczenia instalacji LPG w ciągnikach rolniczych. W 2024 roku złożono w tej sprawie wniosek do Ministerstwa Infrastruktury. Choć na poziomie UE nie ma jeszcze zharmonizowanych przepisów, przykładem może być Czechy, które wydały homologację na ciągnik zasilany CNG w oparciu o regulacje europejskie.
Jakie korzyści może przynieść wdrożenie takich rozwiązań w Polsce?
- Wprowadzenie nowego segmentu instalacji LPG dla ciągników
- Znaczne obniżenie kosztów eksploatacji maszyn rolniczych
- Ograniczenie emisji CO₂ w sektorze rolnictwa
Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025 – kluczowe informacje
Kongres organizowany przez Liquid Gas Europe odbędzie się w Katowicach w dniach 20–22 maja 2025 roku pod hasłem "Energy Everywhere". To największe wydarzenie branżowe LPG w Europie, skupiające ponad 1400 uczestników, 100 wystawców i sponsorów, a także ponad 40 prelegentów.
Wśród patronów honorowych tegorocznej edycji znaleźli się m.in.:
- Polska Prezydencja w Radzie UE
- Minister Przemysłu
- Marszałek Województwa Śląskiego
- Prezes NFOŚiGW
- Prezes UDT
- Dyrektor TDT
Program Kongresu – kluczowe tematy
W ramach Kongresu zaplanowano 12 paneli i warsztatów, które dotyczyć będą m.in.:
- Roli LPG i bioLPG w polityce energetycznej UE
- Dekarbonizacji transportu i ogrzewania
- Innowacji i wpływu AI na branżę LPG
- Bezpieczeństwa energetycznego w kontekście geopolityki
- Zastosowania LPG w przemyśle i rolnictwie
- Komercjalizacji odnawialnych gazów – biopropanu i rDME
Panel: Ogrzewanie i mobilność z gazami płynnymi
21 maja, godz. 15:00–16:30 – główna scena
Panel poświęcony będzie roli LPG, bioLPG oraz odnawialnego i pochodzącego z recyklingu węgla DME w procesie transformacji energetycznej. W drugiej części panelu – Mobility Everywhere – omówiona zostanie przyszłość autogazu jako ekologicznej alternatywy dla tradycyjnych paliw.
Wśród panelistów znajdą się:
- Simone Casadei (Innovhub)
- Marco Seimandi (Westport Fuel Systems Italia)
- Paweł Baraniuk (AC SA)
Warsztaty: Innowacje w autogazie
21 maja, godz. 16:45–18:15
Z myślą o 3 milionach kierowców LPG w Polsce, którzy rocznie zużywają blisko 1,9 mln ton gazu i redukują emisje o milion ton CO₂, zaplanowano specjalistyczne warsztaty. Uczestnicy zapoznają się z najnowszymi technologiami, przepisami i trendami na rynku autogazu.
Wystąpią m.in.:
- Marco Seimandi
- Angelique Berden
- John Wouters (Prins)
- Valeria Superno (BRC)
- Arek Kubasik (Stako)
- Letizia Gasparini (Valtek)
- Eksperci Czakram i Prins Autogaz Polska
Udział w warsztatach jest bezpłatny dla zarejestrowanych uczestników Kongresu.
Raport Roczny POGP za 2024 rok
Z opublikowanego w kwietniu raportu wynika, że mimo sankcji na rosyjski LPG, rynek utrzymał stabilność. Konsumpcja LPG w Polsce w 2024 roku wyniosła 2,45 mln ton, z czego 75% stanowił autogaz. W pierwszych miesiącach 2025 roku największym dostawcą LPG do Polski została Szwecja (32%), wyprzedzając Rosję (17,3%), Norwegię (13,9%) i USA (13,1%).
Pełny raport dostępny jest na stronie: https://www.pogp.pl/raport
O POGP
Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) zrzesza firmy zajmujące się obrotem gazem skroplonym oraz produkcją i dystrybucją urządzeń do jego magazynowania i eksploatacji. Należy do Światowej Organizacji Gazu Płynnego (WLGA) i Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego (LGE).
Więcej informacji: https://www.pogp.pl/
Najważniejsze liczby (LPG w Polsce):
- 3,5 mln samochodów zasilanych LPG
- 156 tys. instalacji zbiornikowych
- ok. 11 mln butli gazowych w obrocie
źródło i zdjęcia: CHEMET
fot. otwierająca: Adobe Stock