Polska numerem 1 w Europie! Sprawdź, dlaczego autogaz wciąż bije rekordy

Polska utrzymuje pozycję lidera wśród europejskich rynków autogazu. Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP), na naszych drogach jeździ ponad 3,5 mln samochodów zasilanych LPG, co czyni nas największym rynkiem tego paliwa w Europie, przed Włochami. To tylko jeden z wielu tematów, które zostaną poruszone podczas nadchodzącego Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego (ELGC), który odbędzie się w dniach 20–22 maja 2025 roku w Katowicach.

Polska numerem 1 w Europie! Sprawdź, dlaczego autogaz wciąż bije rekordy
CHEMET Naziemne i podziemne zbiorniki LPG
Dane kontaktowe:
(+48 32) 39 33 300 informacja, (+48 32) 39 33 203 biuro handlowe
Sienkiewicza 47 42-600 Tarnowskie Góry

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Autogaz popularniejszy niż samochody elektryczne

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano ponad 125 tys. nowych pojazdów z instalacją LPG – niemal trzykrotnie więcej niż aut elektrycznych (BEV) i hybryd plug-in (PHEV) łącznie. Autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najbardziej dostępnych paliw w kraju – oferuje go aż 7400 stacji.

Z danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 r. wynika, że koszt przejechania 100 km na LPG to zaledwie 24,18 zł, co czyni je najbardziej ekonomicznym wyborem dla kierowców.

Polska i Włochy – dwa filary europejskiego rynku LPG

Polska i Włochy to liderzy europejskiego rynku autogazu. W naszym kraju 12,7% zarejestrowanych pojazdów korzysta z LPG, podczas gdy we Włoszech ten udział wynosi 7,4%. Z danych ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) wynika, że po drogach UE porusza się wciąż o ponad połowę więcej aut zasilanych LPG niż elektrycznych.

Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach. Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG. Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie – w tym Francję. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40% – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny POGP.

Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny POGP.
Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny POGP.

Fabryczne instalacje LPG – coraz popularniejsze

Producenci samochodów coraz częściej oferują modele fabrycznie przystosowane do LPG. Przykładowo, w 2022 r. Dacia Sandero była najpopularniejszym autem z instalacją gazową – aż 58% tych pojazdów miało napęd LPG. Jeszcze lepiej wyglądało to w przypadku modeli Dacia Jogger (77%) i Dacia Duster (43%). W Polsce co piąte Renault Clio sprzedawane jest z fabryczną instalacją autogazu.

Porównanie kosztów paliw – LPG wciąż bezkonkurencyjne

Dane kosztów paliwa za przejechanie 100 km z kwietnia 2025 r. jasno pokazują, że LPG pozostaje najtańszym paliwem na rynku:

  • LPG – 24,18 zł
  • Diesel – 28,91 zł
  • Benzyna – 35,38 zł
  • CNG – 42,54 zł
  • Samochód elektryczny – 40,55 zł
  • Wodór – ponad 65 zł

Autogaz dla rolnictwa? Jest potencjał

POGP zainicjowała działania na rzecz dopuszczenia instalacji LPG w ciągnikach rolniczych. W 2024 roku złożono w tej sprawie wniosek do Ministerstwa Infrastruktury. Choć na poziomie UE nie ma jeszcze zharmonizowanych przepisów, przykładem może być Czechy, które wydały homologację na ciągnik zasilany CNG w oparciu o regulacje europejskie.

Jakie korzyści może przynieść wdrożenie takich rozwiązań w Polsce?

  • Wprowadzenie nowego segmentu instalacji LPG dla ciągników
  • Znaczne obniżenie kosztów eksploatacji maszyn rolniczych
  • Ograniczenie emisji CO₂ w sektorze rolnictwa

Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025 – kluczowe informacje

Kongres organizowany przez Liquid Gas Europe odbędzie się w Katowicach w dniach 20–22 maja 2025 roku pod hasłem "Energy Everywhere". To największe wydarzenie branżowe LPG w Europie, skupiające ponad 1400 uczestników, 100 wystawców i sponsorów, a także ponad 40 prelegentów.

Wśród patronów honorowych tegorocznej edycji znaleźli się m.in.:

  • Polska Prezydencja w Radzie UE
  • Minister Przemysłu
  • Marszałek Województwa Śląskiego
  • Prezes NFOŚiGW
  • Prezes UDT
  • Dyrektor TDT

Program Kongresu – kluczowe tematy

W ramach Kongresu zaplanowano 12 paneli i warsztatów, które dotyczyć będą m.in.:

  • Roli LPG i bioLPG w polityce energetycznej UE
  • Dekarbonizacji transportu i ogrzewania
  • Innowacji i wpływu AI na branżę LPG
  • Bezpieczeństwa energetycznego w kontekście geopolityki
  • Zastosowania LPG w przemyśle i rolnictwie
  • Komercjalizacji odnawialnych gazów – biopropanu i rDME

Panel: Ogrzewanie i mobilność z gazami płynnymi

21 maja, godz. 15:00–16:30 – główna scena

Panel poświęcony będzie roli LPG, bioLPG oraz odnawialnego i pochodzącego z recyklingu węgla DME w procesie transformacji energetycznej. W drugiej części panelu – Mobility Everywhere – omówiona zostanie przyszłość autogazu jako ekologicznej alternatywy dla tradycyjnych paliw.

Wśród panelistów znajdą się:

  • Simone Casadei (Innovhub)
  • Marco Seimandi (Westport Fuel Systems Italia)
  • Paweł Baraniuk (AC SA)

Warsztaty: Innowacje w autogazie

21 maja, godz. 16:45–18:15

Z myślą o 3 milionach kierowców LPG w Polsce, którzy rocznie zużywają blisko 1,9 mln ton gazu i redukują emisje o milion ton CO₂, zaplanowano specjalistyczne warsztaty. Uczestnicy zapoznają się z najnowszymi technologiami, przepisami i trendami na rynku autogazu.

Wystąpią m.in.:

  • Marco Seimandi
  • Angelique Berden
  • John Wouters (Prins)
  • Valeria Superno (BRC)
  • Arek Kubasik (Stako)
  • Letizia Gasparini (Valtek)
  • Eksperci Czakram i Prins Autogaz Polska

Udział w warsztatach jest bezpłatny dla zarejestrowanych uczestników Kongresu.

Raport Roczny POGP za 2024 rok

Z opublikowanego w kwietniu raportu wynika, że mimo sankcji na rosyjski LPG, rynek utrzymał stabilność. Konsumpcja LPG w Polsce w 2024 roku wyniosła 2,45 mln ton, z czego 75% stanowił autogaz. W pierwszych miesiącach 2025 roku największym dostawcą LPG do Polski została Szwecja (32%), wyprzedzając Rosję (17,3%), Norwegię (13,9%) i USA (13,1%).

Pełny raport dostępny jest na stronie: https://www.pogp.pl/raport

O POGP

Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) zrzesza firmy zajmujące się obrotem gazem skroplonym oraz produkcją i dystrybucją urządzeń do jego magazynowania i eksploatacji. Należy do Światowej Organizacji Gazu Płynnego (WLGA) i Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego (LGE).

Więcej informacji: https://www.pogp.pl/

Najważniejsze liczby (LPG w Polsce):

  • 3,5 mln samochodów zasilanych LPG
  • 156 tys. instalacji zbiornikowych
  • ok. 11 mln butli gazowych w obrocie

źródło i zdjęcia: CHEMET

fot. otwierająca: Adobe Stock

Autor
Sebastian Malinowski
Sebastian Malinowski
Z mediami związany od ponad 25 lat. Przygodę w prasie zaczynał jako redaktor w magazynie komputerowym ENTER, następnie przez wiele lat związany z magazynem komputerowym PC Format. W branży budowlanej od 2019 roku - na początku jako redaktor online w miesięczniku Murator, obecnie jako redaktor prowadzący serwis BudownictwoB2B.pl. Autor artykułów poradnikowych, majsterkowicz i ogrodnik. Wolny czas spędza w bliskim kontakcie z naturą, remontując swoją starą chałupę na Kurpiach.