Przed wizytą w salonie powinniśmy zapoznać się z propozycjami producentów, by wiedzieć jakie rozwiązania są obecnie dostępne na rynku i czym się one charakteryzują. Warto także wiedzieć czego szukamy i jaki rodzaj stolarki nas interesuje.
Niezależnie od tego jaką stolarkę wybierzemy, zawsze prośmy o szczegółowe informacje na temat danego modelu. Znajdziemy je w karcie technicznej, którą powinien udostępnić nam sprzedawca. Dopytajmy też jakie certyfikaty i aprobaty posiada okno, jeśli wydały je renomowane instytucje np. Instytut Ift Rosenheim - możemy mieć pewność, że parametry deklarowane przez producenta są wiarygodne.
Obecnie niemal każdy model możemy modyfikować, dodając do niego elementy, których nie ma w standardzie. Zawsze powinniśmy zapytać sprzedawcę jakie wyposażenie obejmuje cena podstawowa. Może się bowiem okazać, że aby otrzymać parametry, którymi producent zachęca w reklamach musimy dopłacić znaczną kwotę. Pamiętajmy też, że rzetelne firmy podają wartości poszczególnych współczynników dla wersji standardowej konkretnego modelu – radzi Grzegorz Bułat, Kierownik Działu Technologii, OKNOPLAST. Termoramka, specjalne pakiety szybowe czy dodatkowe zabezpieczenie przed włamaniem to tylko część rozwiązań, o które możemy wzbogacić nasze okna. Fachowy sprzedawca powinien doradzić nam wybór ewentualnych dodatków w zależności od naszych potrzeb.
Chociaż polskie prawo nie nakłada na producentów obowiązku udzielania gwarancji to obecnie wśród renomowanych firm jest ona standardem. Dlatego przed wyborem konkretnych okien dopytajmy sprzedawcę czy stolarka, którą zamierzamy zamówić objęta jest gwarancją. Dowiedzmy się także jaki jest jej zakres. Może ona bowiem obejmować całe okno lub tylko poszczególne elementy np. profil czy klamkę.
Warto wziąć pod uwagę fakt, że okres gwarancji na poszczególne elementy może być inny. Producent udzieli np. 5 lat gwarancji na klamkę, ale już na całe okno tylko roku – Grzegorz Bułat z OKNOPLAST. Oczywiście swoich praw będziemy mogli dochodzić tylko, gdy otrzymamy dokument na piśmie – tzw. kartę gwarancyjną. Aby była ona ważna, musi zostać opatrzona pieczątką, podpisem sprzedawcy i datą zakupu. W karcie takiej powinny być zawarte wszelkie warunki wykonywania gwarancji, szczególnie czas jej obowiązywania, obowiązki producenta oraz użytkownika.
Przy składaniu zamówienia, zawsze pamiętajmy o podpisaniu umowy, w której zawarty będzie zakres usługi – pozwoli nam to uniknąć późniejszych niemiłych niespodzianek. Pamiętajmy, że zaliczka nie powinna przekraczać 40% wartości zamówienia. Zwróćmy też uwagę na stawkę VAT, jeśli decydujemy się na zamówienie okien wraz z montażem, VAT wyniesie tylko 8%, natomiast w przypadku zakupu samej stolarki, obowiązuje podatek 23% – podpowiada Grzegorz Bułat z OKNOPLAST.
Znakomite parametry techniczne okna to dopiero połowa sukcesu. Zanim podamy wymiary zamawianych okien umówmy się na pomiary w naszym domu. Wtedy będziemy mieli gwarancję, że są one prawidłowe. Równie ważny co odpowiednie wymiary jest fachowy montaż. Tylko osadzenie stolarki wykonane zgodnie z zaleceniami producenta pozwoli w pełni wykorzystać jej właściwości.
Nawet, jeśli nasz salon nie oferuje montażu możemy poprosić o polecenie godnej zaufania ekipy. Pamiętajmy, że okna energooszczędne powinny być zawsze wstawiane metodą ciepłego montażu. Takie, które mają nas chronić przed włamaniem należy zamontować zgodnie z wymogami rygorystycznej normy PN-ENV1627. Warto wcześniej potwierdzić ze sprzedawcą czy ekipa posiada niezbędne przeszkolenie w tym zakresie i będzie mogła wydać nam odpowiedni certyfikat. Bardzo często jest on warunkiem udzielenia gwarancji przez producenta.
Wybraliśmy już wymarzone okna i potwierdziliśmy wszelkie szczegóły z salonem. A co zrobić, jeśli mimo naszej skrupulatności coś pójdzie nie tak, jak powinno? O tym w następnej, trzeciej już części Poradnika kupującego. Jak krok po kroku wybrać stolarkę? Więcej informacji znajduje się na: www.oknoplast.com.pl. Zachęcamy również do śledzenia naszych postów na Facebooku Oknoplast i Twitterze @Oknoplast1
Źródło: Oknoplast
Więcej