Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu obchodzi dziesięciolecie!

Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu (PSPS) obchodzi w bieżącym roku dziesięciolecie działalności. Organizację tworzy 28 firm, posiadających blisko 60 zakładów produkcyjnych w całym kraju. Polska jest największym rynkiem ociepleń ze styropianu w Europie.

Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu obchodzi dziesięciolecie!

Obchody jubileuszu PSPS

Produkcja styropianu dla budownictwa zapewnia tysiące miejsc pracy. Starsi Polacy łączą popularność styropianu z polską historią i walką o demokrację, młodsi – z wyjątkowym tworzywem przynoszącym trwałe korzyści nie tylko portfelowi inwestora, ale i naturze.

PSPS zrzesza wiodących producentów izolacyjnych płyt styropianowych stosowanych w budownictwie: Albaterm, Arbet, Arsanit, Austrotherm, Dom-Styr, Ekobud, Enerpor, Genderka, Izolbet, Izoterm, Knauf Therm, Krasbud, Neotherm, NTB, Paneltech, Piotrowski, Polstyr, Promax, Sonarol, STB Koncept, Styrmann, Styropak, Styropian Plus, Styropmin, Styropoz, Swisspor, Termex, Tyron.

Reprezentacja branży została zawiązana w 2010 roku i wywodzi się z Sekcji Producentów Styropianu (SPS), utworzonej rok wcześniej przy Polskiej Izbie Przemysłowo Handlowej Budownictwa. Jak wskazuje prezes PSPS Kamil Kiejna, kluczowym celem statutowym, pozostającym do dziś jednym z fundamentów organizacji i jej firm członkowskich, jest jakość wyrobów dostępnych na polskim rynku.

Stowarzyszenie jest autorem szeregu inicjatyw projakościowych i prokonsumenckich, na czele z Programem Gwarancji Jakości Styropianu oraz certyfikatem i znakiem „Gwarantowany Styropian”.

Innowacyjnymi narzędziami dla konsumentów, takimi jak wytyczne zawierające minimalne poziomy parametrów płyt styropianowych do poszczególnych zastosowań czy prosta metoda wstępnej weryfikacji jakości wyrobu w oparciu o minimalne poziomy wagowe, wspartymi akcją „Zważ styropian przed zakupem”, Stowarzyszenie nie tylko ostatecznie przypieczętowało prokonsumencki charakter organizacji, ale również wyznaczyło kierunek rozwoju rynku EPS w Polsce oparty na społecznej odpowiedzialności biznesu.

Pozytywne efekty działań PSPS dla odbiorców styropianu dostrzegło i doceniło szereg podmiotów, w tym m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Stowarzyszenie niezmiennie koncentruje się na działaniach edukacyjnych. Kolejne kampanie informacyjne PSPS, z najbardziej znaną STYROPIAN.men – Gwiazdy Termoizolacji, ocieplają wizerunek styropianu oraz wskazują korzyści płynące ze stosowania tego wyrobu do ociepleń budynków.

Postacie STYROPIAN.men przybliżają odbiorcom wielość zastosowań i najważniejsze zalety płyt styropianowych, które – w oparciu o ponad pół wieku doświadczeń – dowodzą, że styropian to wyrób sprawdzony: ciepły, trwały, bezpieczny oraz przyjazny dla zdrowia i środowiska. Ważnym celem komunikacyjnym PSPS jest również zwalczanie dezinformacji i mitów w budownictwie, w szczególności związanych z bezpieczeństwem pożarowym.

Zobiektywizowanie poziomu zagrożenia budynku pożarem oraz polemika z inicjowanymi przez konkurencję głosami o potrzebie zmian wymagań przeciwpożarowych to jeden z ważniejszych i stałych obszarów działań Stowarzyszenia.

PSPS reprezentuje polską branżę producentów styropianu w Europejskim Stowarzyszeniu Producentów EPS (EUMEPS), jest członkiem Stowarzyszenia na Rzecz Systemów Ociepleń (SSO) oraz Konfederacji Budownictwa i Nieruchomości (KBiN).

Organizacja współdziała z instytucjami naukowo-technicznymi, zleca, prowadzi i koordynuje projekty badawcze na rzecz rozwoju produktów styropianowych oraz ich zastosowań.

Przedstawiciele Stowarzyszenia zasiadają w Radzie Wyrobów Budowlanych przy Głównym Inspektorze Nadzoru Budowlanego, Radzie Normalizacyjnej przy Prezesie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Komitecie Technicznym Specjalistycznym przy Polskim Centrum Akredytacji, są reprezentantami w Komitetach Technicznych w PKN, gdzie współtworzą normy techniczne i przepisy prawne dotyczące produkcji i zastosowań styropianu do termoizolacji w budownictwie.

Organizacja czynnie angażuje się w inicjatywy ekologiczne o znaczeniu społecznym, aktywnie konsultuje i komentuje projekty zmian przepisów w obszarze budownictwa i środowiska, podkreśla rolę ocieplenia budynku w dążeniu do obniżania zużycia energii i ograniczania zanieczyszczenia powietrza oraz znaczenie właściwej kolejności prac termomodernizacyjnych.

Wizerunek styropianu dla budownictwa w obszarze środowiska jako produktu ekologicznego, przynoszącego wieloletnie korzyści nie tylko portfelowi inwestora, ale i naturze, o niskim śladzie węglowym, trwałego, a jednocześnie w pełni recyklowalnego – to nowe obszary działań PSPS odpowiadające aktualnym wyzwaniom i kierunkom rozwoju produktu i branży.

Źródło i zdjęcia: Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu