Niektórzy pamiętają jeszcze prosto wyposażone wygódki koło domu. Ale już w drugim stuleciu Majowie korzystali ze spłukiwanych toalet, co potwierdziły odkrycia archeologiczne w ruinach miasta Palenque w meksykańskim stanie Chiapas.
Każdy, kto traktuje udanie się do toalety za sprawę całkowicie prywatną, nie odnalazłby się w starożytnym Rzymie.
Wśród przedstawicieli oświeconych klas wyższych panowała zasada, iż gdy wzywa natura, lud gromadził się w publicznych toaletach, by snuć liryczne dysputy o wzroście potęgi Rzymskiego Imperium, a w latach późniejszych - biadać nad jego upadkiem. Na Forum Romanum w Rzymie archeolodzy odkryli pozostałości rzędowych toalet z miejscami dla 24 osób!
Nie taka oczywista historia papieru toaletowego
Papieru toaletowego zaczęto używać w dziewiątym stuleciu w Chinach. Jednak przedstawiciele innych kultur uznaliby to za praktykę niehigieniczną. Europejczycy podmywali się wodą do czasu, gdy w średniowieczu plaga dżumy przetrzebiła znaczną część ludności.
Jak wyjaśnia projektant przemysłowy Christoph Behling: Od tej pory francuscy i angielscy medycy zalecali europejskim królom, królowym i innym możnym osobom, by unikały stosowania wody, sądzono bowiem, iż to woda zwiększa ryzyko zarażenia.
Miałoby to sens, gdyby nie pewien istotny szczegół - do zakażenia dochodziło drogą pokarmową, a nie w wyniku korzystania z toalety. Zamiast wody lekarze zalecali zamożnym osobom korzystanie z sukna, które później zastąpiono papierem, co było posunięciem całkowicie nielogicznym! Jednak od tego momentu ludzie zaczęli kojarzyć wodę z brudem a papier z higieną i czystością. Każdy, kto choćby raz spróbował wyczyścić coś papierem bez wody, wie jakie to trudne.
Firma Geberit powierzyła Christophowi Behlingowi, szwedzkiemu projektantowi pracującemu w Londynie, zadanie stworzenia najlepszej na świecie toalety myjącej. Po czterech latach drobiazgowych prac, ujawniono jej owoce w postaci toalety Geberit AquaClean Mera.
Produkt gruntownie nienowoczesny
Podstawą większości projektów wzornictwa przemysłowego jest estetyczna interpretacja już istniejącego produktu. Historycznie toalety nie były jednak nigdy produktem szczególnie popularnym. Im dłużej pracowałem nad projektem Geberit AquaClean, tym bardziej uderzający stawał się fakt jak niewielkiej zmianie z biegiem lat podlegały toalety. Porównajmy, na przykład, toaletę sprzed stu lat z toaletą współczesną. Oba projekty posiadają zasadniczo te same podstawowe funkcje. Przy czym wszystkim rozmowom, jakie odbywaliśmy na temat toalet, towarzyszyło poczucie pewnego skrępowania, mimo iż sam produkt wciąż jest niedoskonały. Nie pachnie najlepiej, nie zapewnia korzystającym prawidłowej czystości i działa dość głośno. Pod tymi względem zasadniczo różni się od wszelkich innych współczesnych produktów. - powiedział Behling.
Behling pragnął stworzyć zaawansowany technicznie produkt, który wytrzyma próbę. Wygląd i konstrukcja miały być ucieleśnieniem lekkości, a sama toaleta sprawić wrażenie, że unosi się w powietrzu.
Faktem jest, że nowe uczucie świeżości wkracza do coraz większej liczby domowych gospodarstw, jak sugerują badania dotyczące nawyków toaletowych, które firma Geberit przeprowadziła w różnych krajach w całej Europie. Krótko mówiąc, nadszedł czas, by na zawsze wygnać papier toaletowy z łazienek.
źródło i zdjęcia: Geberit