Projekt Nowe Orłowo

Wspaniałym przykładem przeniesienia idei stylistycznej spójności w kontekście nowoczesnej architektury jest realizacja projektu Nowe Orłowo - osiedlowego kompleksu położonego w jednej z piękniejszych dzielnic Gdyni.

Projekt Nowe Orłowo
Libet Stylowe i nowoczesne nawierzchnie
www.libet.pl
Dane kontaktowe:
71 335 11 01, 801 542 381
Kazimierza Michalczyka 5 53-633 Wrocław

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Nowe Orłowo - 2500 m2 płyt Trawertyn z linii Libet Impressio Jednym z najistotniejszych elementów projektu był rysunek i barwa nawierzchni. Do realizacji tego przedsięwzięcia wykorzystano ponad 2500 m2 płyt Trawertyn z linii Libet Impressio. Przy dzisiejszym podejściu do projektowania przestrzeni publicznej trudno znaleźć przykłady udanych realizacji, tym bardziej cieszy więc projekt pracowni Arch-Deco oraz inwestora – spółkę Invest Komfort z Gdyni. Do ostatecznego efektu, będąc źródłem satysfakcji zarówno dla inwestorów, użytkowników jak i ich architektów  przyczyniły się konsekwencja i dbałość o szczegóły. Projektanci znaleźli nie tylko zastosowanie dla trawertynowych płyt, ale również kubików Libet STAMPO.

- Inwestycja w Orłowie była inwestycją specyficzną. Zależało nam na materiale, który w sposób optymalny spełniałby nasze oczekiwania, ale nasz wybór podyktowany został nie tylko jakością produktu, ale również ludźmi, którzy za tym stali, sposobem prezentacji. Założyliśmy, iż nawierzchnia, jako jeden z elementów architektury osiedla powinna nie tylko współgrać z otaczająca przestrzenią, ale wyróżniać się z niej. Biała barwa trawertynu nawiązuje do marynistycznego charakteru zabudowy, a czarne siedziska oraz elementy oświetleniowe podkreślają nadmorski klimat i idealnie współgrają z współczesnymi trendami architektonicznymi – wyjaśnia Zbigniew Reszka, prezes biura architektonicznego Arch-Deco z Gdyni.

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom spełniły się nie tylko wszelkie założenia projektowe, ale udało się również stworzyć przestrzeń przyjazną otoczeniu i mieszkańcom. Wybór odpowiedniego materiału na nawierzchnie nie był jednak prosty.

- Zakładaliśmy, że chociażby ze względu na to, że białe elewacje i przeszklenia będą wymagały regularnej konserwacji konieczny będzie sporadyczny wjazd pojazdów technicznych. Zależało nam aby nawierzchnia placu, wizytówka dużego osiedla, narażona na obciążenia była bezpieczna w użytkowaniu - wyjaśnia arch. Robert Mielniczek, z pracowni Arch-Deco.

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości w obecności inwestora, projektanta, wykonawcy nawierzchni – firmy Hard Bruk z miejscowości Gościcino, k. Wejherowa oraz architektów z firmy Libet przeprowadzone zostały dwa testy nawierzchni. W trakcie pierwszego ułożony został jej mały fragment, aby pokazać jak zachowują się płyty trawertynowe w ekstremalnych warunkach i odpowiedzieć na pytanie, czy tak zbudowana nawierzchnia jest łatwa w utrzymaniu w czystości. Kolejna próba miała odpowiedzieć na pytanie, czy nawierzchnia w trawertynu wytrzyma duże obciążenia spowodowane przez poruszający się samochód.

- Poszukiwaliśmy rozwiązań, które z jednej strony byłyby uzasadnione ekonomicznie, zaś z drugiej odpowiadałby prestiżowemu charakterowi miejsca. Pod uwagę brane były m.in. płyty Maxima, czy Libet Stampo, aż wreszcie wybór padł na trawertyn. To było z naszej strony odważne posunięcie. Inwestor przewidywał sporadyczne wjazdy samochodów i chciał mieć pewność, że nawierzchnia z trawertynu wytrzyma zakładane obciążenia. Mieliśmy obawy czy nawierzchnia okaże się wystarczająco wytrzymała, a ponadto materiał ten nie był do tej pory eksponowany w przestrzeni publicznej – wyjaśnia Dawid Kuptz, Koordynator ds. rozwoju rynku i konsultant w zakresie zagospodarowania nawierzchni. 

- W tym celu wybudowana została nawierzchnia o wymiarach jednego miejsca parkingowego, czyli 12,5 m2. Jej płaszczyzna została następnie podzielona na cztery różne części, z których każda  charakteryzowała się odmiennym sposobem ułożenia płyt. Chcieliśmy w ten sposób pokazać inwestorowi różne ułożenia płyt, aby wybrał ułożenie najbardziej odpowiednie, a jednocześnie potwierdzić, iż materiał wytrzyma wjazd samochodu. Aby test był wiarygodny auto wjeżdżało na ułożoną nawierzchnię kilkanaście razy. Test zakończył się sukcesem, a czas pokazał, że trawertyn okazał się materiałem bardzo wytrzymałym. Nie mieliśmy do tej pory żadnych sygnałów, że płyta nie spełniała swojej roli – dodaje Dawid Kuptz. 

Kameralna inwestycja została zrealizowana w jednej z najbardziej prestiżowych, nadmorskich dzielnic Gdyni. Osiedle Nowe Orłowo powstało na skrzyżowaniu Alei Zwycięstwa – jednego z najważniejszych szlaków komunikacyjnych Trójmiasta oraz ulicy Orłowskiej, prowadzącej nad morze. Bliskość najstarszego w Europie mola, Promenady Królowej Marysieńki czy rezerwatu przyrody Kępa Redłowska sprawia, iż położone przy głównej arterii osiedle zapewnia swoim mieszkańcom nie tylko komfort i wygodę, ale umożliwia dogodną komunikację.

Na kompleks osiedla Nowe Orłowo składa się zespół trzy i cztero-kondygnacyjnych budynków mieszkalnych oraz budynków biurowo-usługowych. Jasne elewacje i duże przeszklenia harmonijnie nawiązują do klimatu nadmorskiej przestrzeni, tworząc spójnie architektonicznie całość. Niewątpliwym atutem realizacji jest wyraźne oddzielenie strefy mieszkalnej od części biurowo-usługowej. Budynki biurowe powstaną od strony al. Zwycięstwa, zaś obiekty mieszkalno-usługowych w głębi. Ponadto intymność zapewniają mieszkańcom nie tylko wysokie żywopłoty, ale również kameralne ogródki, przestronne balkony czy tarasy na dachach domów. Zastosowane zabiegi podkreślają ponadczasowy charakter inwestycji. Na powierzchni 4,6 ha usytuowanych zostanie w sumie 19 budynków.

źródło i zdjęcia: Libet