Proces kredytowy rozpoczyna się od określenia zdolności kredytowej. W tym celu konieczne jest złożenie przez klienta formularza wraz z dokumentami opisującymi wysokość i źródło jego dochodów. Taki formularz może złożyć każda osoba zainteresowana kredytem w banku, nie tylko klienci posiadający konto w naszym banku. Formularz i wymagane dokumenty można złożyć przez stronę internetową. W odpowiedzi na przesłany formularz klient otrzyma informację o dostępności kredytu. Jeśli nadal jest nim zainteresowany, to powinien złożyć wniosek kredytowy wraz z dokumentami opisującymi inwestycję i zabezpieczenie. Tych dokumentów nie można przesłać online i muszą zostać złożone osobiście w placówce bankowej.
W trakcie całego procesu kredytowego można liczyć na wsparcie dedykowanego eksperta hipotecznego. Kontakt możliwy jest drogą telefoniczną lub mailową. W trakcie rozmowy telefonicznej ekspert przygotuje listę wszystkich dokumentów wymaganych do uruchomienia kredytu. Na życzenie klienta może też zweryfikować kompletność i poprawność składanych dokumentów.
Lista wymaganych dokumentów na etapie analizy finansowej jest uzależniona od źródła dochodów. Bank może zrezygnować z dokumentów zawierających dane, które jest w stanie zweryfikować w oparciu o własne systemy i bazy danych. Chodzi np. o możliwość sprawdzenia danych z księgi wieczystej, lub pobrania elektronicznej wersji operatu szacunkowego w przypadku gdy jego wykonanie było zlecane za pośrednictwem banku.
Mariola Willmann,
Menedżer Zespołu Kredytu Hipotecznego w banku Credit Agricole