W ramach badania wybrana, reprezentatywna grupa respondentów wypełniła specjalnie przygotowaną ankietę na temat ich sposobu postrzegania łazienki.
Reprywatyzacja i indywidualizacja
Wcześniejsze studia na temat psychologii kąpieli zlecone przez firmę KALDEWEI wykazały, że w ostatnim czasie zasadniczo zmieniły się preferencje konsumenckie w stosunku do wzornictwa i funkcji nowoczesnej łazienki. Szczególnie ciekawa okazała się tutaj zmiana znaczenia pojęcia „segment premium”. Ciągle widać w nim nacisk na jakość oraz design, ale znacznemu osłabieniu uległ element podkreślenia statusu społecznego przez używanie luksusowych produktów. Łazienka jest dzisiaj dla respondentów przede wszystkim przestrzenią, w której mogą być sobą, miejscem ulokowanym poza codziennością. Stąd tendencja do wyłączenia z niej lub ukrycia elementów czysto funkcjonalnych takich jak pralka, czy toaleta. Łazienka ma być miejscem o indywidualnym wystroju, dalekim od schematu i standardowych rozwiązań. Jako miejsce dobre do wycofania się ze stresującej codzienności zyskuje nawet wyższą rangę niż sypialnia.
Perspektywa przyszłości: człowiek w centrum przyrody i techniki
Wobec łazienki przyszłości stawiane są więc dwa wzajemnie sprzeczne wymagania: z jednej strony wysoki poziom techniczny, a z drugiej możliwość powrotu do natury. Nie chodzi przy tym o powrót do czasów balii, ale raczej o stosowanie w łazience form organicznych oraz naturalnych materiałów, jak drewno czy kamień. Duże okna, powierzchnie do siedzenia i leżenia mają dawać użytkownikom poczucie komfortu, przestrzeni i kontaktu z naturą. Wanna nie zajmuje w takim pomieszczeniu miejsca w odległym kącie, lecz jest centralnym punktem łazienki. Uzupełnieniem tego wspaniałomyślnie zaprojektowanego wnętrza są obszerne, zabudowane w płaszczyźnie podłogi, strefy prysznicowe. Taka łazienka jest chętnie wykorzystywana przez pary i pomaga w pielęgnacji związków.
Źródło: KLAXON Communications
Więcej