Grupa Budujemy Dom:
Magazyn ONLINE
Miesięcznik Budujemy Dom ONLINE
Wykup dostęp od 1 zł

Wzrost cen energii elektrycznej i cieplnej - badanie Columbus Energy

Badanie konsumenckie przeprowadzone w pierwszym kwartale 2022 roku na zlecenie Columbus Energy wykazało, że większość Polaków odczuwa w budżecie domowym zmianę cen prądu - 7 na 10 respondentów wyraźnie zauważa wprowadzenie podwyżek cen energii elektrycznej i cieplnej. 

Wzrost cen energii elektrycznej i cieplnej - badanie Columbus Energy
Columbus Energy Fotowoltaika
columbusenergy.pl
Columbus Energy Fotowoltaika
Dane kontaktowe:
Jasnogórska 9, 31-358 Kraków

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

70 proc. Polaków odczuło wzrost cen energii elektrycznej i cieplnej w gospodarstwach domowych w ciągu ostatniego roku - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Columbus Energy.

Właściciele instalacji fotowoltaicznych rzadziej zgłaszali odczuwalność podwyżek cen energii. Tylko co piąty badany twierdzi, że nie odczuwa wzrostu cen, a co dziesiąty nie ma zdania na ten temat.

 

Wzrost cen energii elektrycznej i cieplnej

Polacy wyraźnie odczuwają wzrost cen wszystkich surowców energetycznych. 69 proc. badanych potwierdza, że podrożała energia elektryczna, 68 proc. odczuwa wzrost cen gazu, a 58 proc. twierdzi, że więcej płaci za paliwa stałe (węgiel, ekogroszek, drewno, pellet). 

Wzrost cen prądu

Odczuwalność podwyżek cen energii elektrycznej i cieplnej jest mocno skorelowana ze źródłem ogrzewania domów. Wzrost cen najczęściej zgłaszali właściciele domów ogrzewanych gazem - 79 proc. oraz węglem - 75 proc.

W przypadku osób korzystających z miejskiej sieci ciepłowniczej oraz tych, którzy ogrzewają dom energią elektryczną, odczuwalność podwyżek zgłosiło o ok. 10 proc. mniej respondentów - odpowiednio 65 i 64 proc.

Podwyżka cen energii

Z badania wynika również, że prawie połowa Polaków (48 proc.) deklaruje, że wydatki na energię elektryczną i cieplną przekraczają 10 proc. ich domowego budżetu. Czterech na dziesięciu respondentów (39 proc.) uważa, że wydatki te nie przekraczają 10 proc. dochodów gospodarstwa domowego, a 13 proc. nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie.

Rosną ceny prądu

Odsetek osób przyznających, że wydatki na energię przekraczają 10 proc. ich budżetu maleje proporcjonalnie do wysokości zarobków. Najliczniej potwierdzają to osoby najuboższe, z miesięcznymi dochodami do 2 000 zł netto - aż 63 proc. Tylko 1/4 osób z dochodami w przedziale od 8 000 do 10 000 zł przyznaje, że wydatki na energię przekraczają 10 proc. ich budżetu. 

Wydatki na energię elektryczną i cieplną

Kolejnym ciekawym wnioskiem wynikającym z badania jest fakt, że właściciele instalacji fotowoltaicznych rzadziej zgłaszają odczuwalność podwyżek cen energii elektrycznej i cieplnej. W pierwszej grupie odczuwalność wzrostu cen potwierdza 62 proc. badanych, a w grupie drugiej, bez fotowoltaiki - 72 procent.

Wzrost cen energii - co z fotowoltaiką?
Jak pokazało nasze badanie, podwyżki cen energii, które miały miejsce na przestrzeni ostatniego roku, są mocno odczuwalne przez większość Polaków, a u blisko połowy respondentów wydatki na prąd i ogrzewanie przekraczają 10 proc. ich domowego budżetu. Badanie wyeksponowało też różnicę w odczuwaniu wzrostu cen energii pomiędzy osobami posiadającymi instalację fotowoltaiczną a tymi, którzy jej nie mają. Właściciele PV rzadziej zgłaszali odczuwalność podwyżek cen energii, co potwierdza, że inwestycja we własne źródło OZE jest sposobem na ochronę przed podwyżkami. Przy obecnych cenach energii i czekających nas kolejnych podwyżkach, warto zmienić myślenie na sumaryczny koszt posiadania energii w dłuższej perspektywie - mówi Damian Różycki, prezes Columbus Obrót Sp. z o.o.

Powyższe informacje to pierwsza część wyników badania przeprowadzonego na zlecenie Columbus Energy. W kolejnych częściach zostaną zaprezentowane m.in. strategie radzenia sobie z podwyżkami cen energii elektrycznej i cieplnej oraz ocena fotowoltaiki przez Polaków.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Columbus Energy S.A. w terminie 2 marca - 6 kwietnia 2022 r. na próbie N = 1031 dorosłych Polaków. Próba badawcza ma strukturę zbliżoną do reprezentatywnej grupy pełnoletnich konsumentów. Badanie miało zasięg ogólnopolski i zostało przeprowadzone metodą wywiadu telefonicznego (CATI).

Źródło i zdjęcia: Columbus Energy