Klimatyzatory, kiedyś uważane za przejaw luksusu, dzisiaj stają się codziennością i standardem wyposażenia wnętrz, a sam rynek HVAC rozwija się w niezwykle prężnym tempie. Jaka jest jego przyszłość w Polsce i Europie? Czy będzie notował kolejne wzrosty, a jeśli tak - co to oznacza dla konsumentów? Jakie będą najbliższe miesiące i lata dla tej niezwykle przyszłościowej branży?
Artykuł promocyjny
Data publikacji: 2023-04-24
Data aktualizacji: 2023-07-03
Bezsprzecznie klimatyzatory nadal są w drodze na szczyt popularności, a prognozy przewidują, że tendencja wzrostowa utrzyma się przez kolejne kilka lat! Wartość rynku klimatyzacji, wentylacji i ogrzewania w 2021 wyniosła ok. 197 miliardów USD. Do 2026 estymuje się, że przekroczy pułap 217 miliardów USD - a co najmniej połowa tego rynku dotyczy klimatyzacji.
W Polsce branża HVAC rozpędza się dynamicznie od 2017 roku. Dotychczas najlepszym z nich był 2021 - według szacunków, względem roku poprzedniego, wartość rynku wzrosła wówczas o niemal 40%.
Co wpływa na popularność urządzeń chłodzących?
Szybki rozwój rynku klimatyzacji wiąże się z kilkoma aspektami, z których najważniejsza jest zmiana myślenia wśród inwestorów, a także rosnąca świadomość, że ekonomia i ekologia powinny iść dziś ramię w ramię. Klimatyzacja przestała być produktem luksusowym, a Polacy nie obawiają się już wysokich opłat związanych z jej użytkowaniem. Nie jest to jednak związane z cenami prądu - te, jak wiemy, rosną. Nowoczesne klimatyzatory to urządzenia energooszczędne, a odpowiednie korzystanie z nich pozwala utrzymać finanse pod kontrolą. W zakupie pomagają klasy energetyczne, które określają w obrazowy sposób, jakich kosztów eksploatacji można się spodziewać po klimatyzatorze. Te najnowocześniejsze i najefektywniejsze utrzymują się w klasach oznaczonych jako A.
Konsumenci doceniają też komfort, który daje klimatyzacja w upalne dni. To zaleta, na którą wskazują zwłaszcza osoby starsze i ich opiekunowie - letnie fale upałów mogą dawać im się we znaki, a klimatyzator pomaga utrzymać optymalną: zdrową i komfortową temperaturę w domu.
Klimatyzacja w mieszkaniu seniorów
Klimatyzatory pojawiają się zresztą nie tylko w domach. Okazuje się, iż większość konsumentów uważa je za minimum wyposażenia pokoju hotelowego, biura czy sklepu. Odrębną kategorią jest tez wykorzystywanie ich przez branżę informatyczną - serwerownie muszą przecież być chłodzone przez 24 godziny na dobę.
Producenci systemów klimatyzacji doskonale znają potrzeby rynku budownictwa energooszczędnego i wychodzą im naprzeciw ze swoimi propozycjami. Przewiduje się, że w nadchodzących latach nawet 60% budynków będzie wykorzystywać ekologiczne systemy - w tym również klimatyzacyjne. Co więcej: żywy jest też trend zielonych modernizacji, czyli renowacji starszego budownictwa w zgodzie z nowoczesnymi zasadami.
Istotnym tematem w kontekście popularności klimatyzacji są tez zmiany klimatyczne. W ciągu ostatnich 30 lat doszło do znacznych zmian, jeśli chodzi o wzrost temperatury w Polsce. Według danych GUS, w latach 1961-1990 najwyższa średnia temperatura oscylowała wokół 6°C. Do roku 2020 średnia ta wzrosła do ok. 11°C. Więcej jest też dni upalnych: w latach 1981-1990 w Warszawie było ich 41, w latach 2011-2020: już aż 117.
- Ocieplenie klimatu jest faktem, z którym nie da się dyskutować. Klimatyzatory w nowych warunkach pozwalają ułatwić codzienne funkcjonowanie. Trzeba jednak pamiętać, że bez proekologicznych działań zmiany będą postępować - właśnie dlatego wszelkie nowoczesne urządzenia powinny pomagać w oszczędzaniu energii - wskazuje Piotr Materek, kierownik ds. technicznych w KAISAI.
Rodzina używająca klimatyzatora
Zmiany technologiczne, czyli efektywniej i taniej
Wspomniana wcześniej rosnąca popularność klimatyzatorów ma także związek z rozwojem rynku. Pojawiają się coraz to nowsze urządzenia, które łatwiej dopasować do swoich potrzeb pod względem mocy, ceny czy nawet designu. Doskonałą okazją do obserwacji tych zmian były targi branży HVAC, które odbywały się w marcu 2023. Łatwo zauważyć, że minimum technologicznym coraz częściej stają się klimatyzatory z wbudowanym modułem pompy ciepła typu powietrze-powietrze. Dzięki temu, po zastosowaniu odpowiednich ustawień, można stosować klimatyzator do ogrzewania wnętrza, nie tylko do jego chłodzenia. Takie funkcje posiadają np. klimatyzatory KAISAI FLY - są one w stanie dawać ciepło nawet przy temperaturze -25°C na zewnątrz.
Wraz z rozwojem rynku wnętrzarskiego i dostępnością wielu designerskich rozwiązań, branża klimatyzacyjna musiała otworzyć się na zmiany w zakresie kolorystyki urządzeń. Kwestie te dotknęły już wcześniej sprzętów AGD, a teraz popularyzują się w urządzeniach HVAC. Tradycyjna biel coraz częściej ustępuje miejsca szarości czy czerni, które mają być odpowiedzią na nowoczesne style architektoniczne i potrzeby inwestorów. Nowoczesnym designem i czarnym kolorem obudowy wyróżnia się między innymi klimatyzator ICE - prosta bryła i nietuzinkowy wyświetlacz odpowiedzą na potrzeby najbardziej wymagających konsumentów.
Czarny klimatyzator w nowoczesnym biurze
Bardzo ważnym aspektem, który wpływa na rozwój rynku klimatyzacji jest coraz niższy koszt eksploatacji urządzeń. Nowoczesne klimatyzatory są tańsze i energooszczędne, a wielu inwestorów decyduje się tez na połączenie tych instalacji z fotowoltaiką - powoduje to uniezależnienie się od sieciowego prądu i minimalizuje koszty.
I tu pojawia się temat OZE, które zyskuje na popularności jeszcze bardziej, odkąd sytuacja geopolityczna okazała się nie być do końca stabilna, a paliwa kopalne i gaz zaczęły notować wzrosty cen. Ekologia przestała być łączona jedynie z ochroną środowiska, co dla wielu konsumentów niestety wcale nie oznaczało realnego zagrożenia. Dopiero namacalne ryzyko wzrostu kosztów życia wskazało na to, że inwestycja w OZE może dać zysk, a rosnącą potrzebę zwrotu ku ekologii odnotowali producenci. Branża zareagowała na nią i będzie reagować dalej, ponieważ wymagania inwestorów związane z korzystaniem z odnawialnych źródeł energii nadal rosną.
Sytuacja rynku HVAC w Polsce
Jeśli chciałoby się zebrać wszystkie trendy w branży OZE i znaleźć dla nich punkty styczne, z pewnością uda się wskazać zaawansowaną technologię, która jest zaprojektowana tak, by zapewniać użytkownikowi komfort, dopasowując się do jego potrzeb. Pojawienie się i rozwój takich innowacji wynika z dużej konkurencyjności, która wymaga proponowania bardziej kompleksowych rozwiązań. Ważna jest też energooszczędność i ekologia - konsumenci wiedzą, że takie podejście pozwoli im zminimalizować koszty eksploatacji urządzeń, a to dobrze wróży ich portfelom. I, co oczywiście najważniejsze: gwarantuje komfort termiczny bez względu na kaprysy pogody.