Automatyka do bram - jaką wybrać? Napędy do bram skrzydłowych, przesuwnych i garażowych

Automatyka do bram - jaką wybrać? Napędy do bram skrzydłowych, przesuwnych i garażowych

Wygoda, bezpieczeństwo i oszczędność energii elektrycznej to w dzisiejszych czasach czynniki mające decydujący wpływ na wybór. Chcemy, aby nasze życie było coraz bardziej komfortowe, a używane każdego dnia sprzęty – funkcjonalne, bezpieczne i energooszczędne. Dlatego tak chętnie wykorzystujemy automatykę jako rozwiązanie naszych codziennych problemów. Automatyka domowa poprawia jakość naszego życia i ułatwia wykonywanie wielu czynności. Normą stały się już systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne czy systemy alarmowe. Podobnie do nich coraz popularniejsza staje się automatyka do bram, która pozwala na wygodne sterowanie bramą za pomocą pilota.

Brama automatyczna to niezwykle komfortowe i funkcjonalne rozwiązanie. Dzięki zastosowaniu automatyki możemy sterować bramą za pomocą pilota, nie wysiadając z auta. Jest to szczególnie przydatne, kiedy wracamy z pracy lub zakupów, a na dworze panują niekorzystne warunki atmosferyczne - pada deszcz lub wieje silny wiatr. Automatyka do bram to także podwyższony poziom bezpieczeństwa. Niemożliwe jest otwarcie bramy przez osoby z zewnątrz i przedostanie się ich na teren posesji. Zmniejsza to ryzyko włamania i kradzieży.

Brama automatyczna to obecnie standard w nowoczesnym budownictwie. Jednak, aby odpowiednio funkcjonowała, musi być wyposażona we właściwy napęd, który będzie nią sprawnie sterował. Jaką automatykę do bram powinniśmy wybrać?

Jaki napęd do bramy skrzydłowej?

Bramy skrzydłowe to jeden z najpopularniejszych typów bram. Wybierając napęd do bramy skrzydłowej, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka czynników.

Po pierwsze, najważniejsze są parametry bramy. W tym celu należy dokładnie zmierzyć długość skrzydła bramy, jej wysokość oraz wysokość i głębokość osadzenia. Każdy z siłowników posiada w karcie katalogowej podaną maksymalną długość i ciężar skrzydła, które jest w stanie obsłużyć. To zagwarantuje efektywną pracę napędu i jego długą żywotność. Błędnie dobrany napęd pod względem wymiarów bramy spowoduje, że praca urządzenia będzie niestabilna - bramą będzie szarpać i nie zostanie w pełni otwarta.

Istotne jest również wypełnienie bramy. Na terenach, gdzie wieją silne wiatry brama o gęstej zabudowie - obita blachą lub drewnem będzie zachowywała się jak żagiel. Skrzydła będą same poruszały się przy silniejszych podmuchach wiatru. Chcąc tego uniknąć, należy zastosować napędy o mocniejszych siłownikach.

Brama skrzydłowa wyposażona napęd firmy BENINCA

Bardzo ważnym parametrem przy wyborze napędu do bramy skrzydłowej jest intensywność użytkowania bramy. Można ją podzielić na pracę przydomową (do 50 cykli otwierania i zamykania) oraz pracę intensywną (powyżej 50 cykli). Praca przydomowa dotyczy bram skrzydłowych na prywatnych posesjach, osiedlach mieszkaniowych czy parkingach. Z kolei z pracą intensywną mamy do czynienia w przypadku bram przemysłowych. Automatyka bram dla przemysłu będzie oparta na mocniejszych napędach o większej sile silników niż te, użyte w bramach rezydencyjnych.

Wśród najczęściej wybieranych przez użytkowników napędów do bram skrzydłowych jest BILL40M od firmy BENINCA. To napęd do instalacji zarówno na szerokie, jak i wąskie słupki. Wyposażony został w nienawrotny siłownik elektromechaniczny na napięcie 230Vac do 4 m długości skrzydła oraz na 24V do 3,5 m długości skrzydła. Elegancki wygląd napędu pasuje zarówno do bram drewnianych, blaszanych, jak i coraz bardziej popularnych bram kutych.

Napęd może pracować nawet w trudnych warunkach atmosferycznych oraz w temperaturze od -20 do +50°C. Ma wbudowany wyświetlacz LCD i odbiornik radiowy. Napęd pozwala na zaprogramowanie wejścia z funkcją furtki - gdzie brama jest otwierana częściowo lub otwierane częściowo jest tylko jej jedno skrzydło.

Jakie napędy do bram przesuwnych?

Czym się kierować wybierając napęd do bramy przesuwnej? Najważniejszy jest przede wszystkim ciężar bramy. Tradycyjne bramy przesuwne nie ważą więcej niż 500 kg. Dla nich odpowiednie są standardowe typy napędów jak BULL424ESA czy Bull624 TURBO od BENINCA. Są to napędy do bram przesuwnych z wbudowaną centralą z enkoderem i odbiornikiem. Enkoder zapewnia bezpieczeństwo użytkowania bramy - ochrona przed zgnieceniem i precyzję pracy siłownika. Dodatkowo można regulować zwolnieniami w fazie otwierania i zamykania bramy.

Napędy posiadają silnik na 24Vdc do użytku intensywnego i obsługują bramy o wadze BULL424 do 400 kg, natomiast BULL624 TURBO do 600 kg. Dodatkowo BULL624 TURBO jest najszybszym napędem dostępnym na rynku, prędkość otwarcia wynosi 25 metrów na minutę.

Jednak dla bram przesuwnych o większym ciężarze napęd musi być mocniejszy. Dla takich rozwiązań poleca się napędy typu BULL10M do bram przesuwnych do użytku wielostanowiskowego. Obsługuje on bramy o wadze do 1000 kg. Czas otwarcia bramy wyposażonej w ten napęd wynosi 10,5 m/min. Wersja siłownika 24Vdc ma czujnik amperometryczny, który wykrywa przeszkody i chroni obiekty przed zgnieceniem. Elektroniczny hamulec gwarantuje precyzyjne zatrzymanie.

Warto zwrócić uwagę również na stan techniczny bramy. Planując montaż napędu, musimy mieć pewność, że brama nie jest mechanicznie uszkodzona. Mechanizm powinien działać bez zarzutu – sprawnie otwierać się i zamykać w całym zakresie, bez szarpania i problemów z ruszaniem.

Napęd do bramy wjazdowej Beninca BULL80M
Napęd do bramy wjazdowej Beninca BULL80M

Jakie napędy do bram garażowych?

Co jest istotne przy wyborze napędu do bramy garażowej? Najważniejszy parametr to wysokość bramy i jej powierzchnia. Im większa powierzchnia bramy garażowej, tym mocniejszy napęd musimy zainstalować. Dlatego dla bram garażowych dedykowane są napędy JIM producenta BENINCA: JM3, JM3ESA TURBO JM4ESA.

Pierwsze dwa typy są przeznaczone do bram o powierzchni do 11 m2, a model ostatni dla bram o większej powierzchni - do 22 m2. Napędy do bram garażowych JIM wyposażone są w nienawrotny siłownik elektromechaniczny 24Vdc, enkoder, regulujący pracę siłownika, a także czujnik amperometryczny wykrywający przeszkody. Napędy do bram garażowych JIM mają wbudowane oświetlenie energooszczędne LED. System może pracować w trybie "krok po kroku". Gdzie pierwsze naciśnięcie przycisku na pilocie uruchamia bramę, drugie ją zatrzymuje, a trzecie - zamyka.

Zawsze należy sprawdzić automatykę pod kątem możliwości wejścia awaryjnego do garażu w przypadku usterki lub braku prądu. Firma BENINCA wprowadziła udogodnienie w postaci zasilania awaryjnego z baterii, które umieszcza się w obudowie napędu. Jeżeli posesja położona jest np.: przy ulicy i zależy nam na czasie otwarcia polecam nowoczesne napędy o znacznie szybszym od tradycyjnych czasie otwarcia. JIM.3 ESA TURBO jest najszybszym napędem do bram garażowych, prędkość otwarcia jest 2-krotnie szybsza niż pozostałych dostępnych na rynku i wynosi 15,5 m/1’.

Automatyka do bram BENINCA

Wszystkie produkty BENINCA wyposażone są w personalne klucze do odblokowania ręcznego w przypadku zaniku napięcia. Zwiększa to dodatkowo bezpieczeństwo użytkownika przed przedostaniem się złodzieja na posesję. Każdy napęd wyposażony jest w enkoder lub system amperometrycznego wykrycia przeszkody. Dzięki temu w sytuacji pojawienia się osoby lub pojazdu we wjeździe nastąpi zatrzymanie bramy i odwrócenie kierunku ruchu.

Podobną funkcję pełni tzw. krawędź bezpieczeństwa, w którą wyposażone zostały duże bramy przemysłowe. Stanowią one dodatkowe zabezpieczenie w postaci "czułych" krawędzi montowanych na czole i słupkach bramy. Dzięki temu w przypadku napotkania przeszkody brama się zatrzymuje. Dodatkowe zabezpieczenie w automatyce do bram BENINCA stanowi lampa ostrzegawcza. Poprzez sygnał świetlny informuje osoby znajdujące się w pobliżu bramy o jej uruchomieniu.

Bardzo ważna jest również jakość materiałów wykorzystywanych w produkcji napędów do bram. Przekładnie siłownika wykonywane są ze stali i brązu. Dodatkowo zanurza się je w kąpieli olejowej, aby zachować ich długą żywotność.

Wybierając napęd do bramy warto również zwrócić uwagę na oszczędność energii. Większość napędów dostępnych na rynku w fazie czuwania pobierają dużo energii, która coraz droższa. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń wyposażonych, zamiast transformatora, w zasilacze impulsowe pozwala w dużym zakresie na oszczędzenie energii w fazie "czuwania" napędu.

Na rynku dostępne są urządzenia z wbudowanym systemem oszczędności energii ESA®. System ESA® jest patentem inżynierów firmy Beninca. Taka funkcjonalność pozwala na bardzo dużą oszczędność energii. Koszt "utrzymania" napędu w skali roku wynosi zaledwie od 3 do 5 zł (koszty utrzymania standardowego napędu wynoszą odpowiednio od 50 do 100 zł rocznie).

Ważne, aby dobór napędu skonsultować z fachowcem, a montaż zlecić autoryzowanemu instalatorowi, który przeprowadzi go zgodnie z normami i z zachowaniem bezpieczeństwa użytkowników.

Automatyka do bram powinna charakteryzować się przede wszystkim bezpieczeństwem i wysoką jakością użytkowania. Napęd do bram kupujemy na wiele lat i przez ten czas ma on być niezawodny. Dlatego warto inwestować w wysokiej klasy napędy od najlepszych producentów.

Napęd BENINCA BILL 50
Napęd BENINCA BILL 50

Więcej na temat produktów przeczytasz na stronie: beninca.pl

Andrzej Pawluk
Dyrektor Naczelny
Beninca Polonia

Komentarze

retrofood
23-08-2019 10:49
To już czyta reklama, nie poparta żadnymi konkretami.
Gość Radek
21-08-2019 19:48
Nie napisaliście o Bull 1224 turbo. To chyba obecnie najszybsza z ich bram. 25m/min. I do tego daje sobie radę z całkiem dużymi bramami. O ile pamiętam to ponad 1000 kg.
Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz