Ceramika budowlana, w tym przede wszystkim cegły i dachówki, są w modzie od setek lat. Popularnością cieszą się nadal w zasadzie wszelkie modele oraz kolory, przede wszystkim dlatego, że inwestorzy budują domy różne. Nie znaczy to jednak, że rynek stoi w miejscu. Choć moda na materiały budowlane nie zmienia się tak często, jak kolekcje ubrań znanych projektantów, także tu można dostrzec ewolucję potrzeb inwestorów, a wraz z nimi – ofert producentów.
Nowoczesny czyli czarny?
Tendencje rynkowe najłatwiej przedstawić w odniesieniu do dwóch ogólnych grup materiałów: tradycyjnych oraz nowoczesnych. Te pierwsze to przede wszystkim materiały o barwach klasycznych - w przypadku ceramiki jest to głównie czerwień i różne jej odcienie, takie jak miedziany, kasztanowy, bordowy itp. Materiały nowoczesne cechują kolory ciemniejsze, chłodne, w tym szarość, czerń, grafit, srebro, a także - w zależności od odcienia i tego, z czym są zestawione - biel i brąz. Patrząc na krajobraz polskiej architektury, nietrudno zauważyć, że współczesność ceni właśnie te ciemne i chłodne barwy. Ich rosnącą popularność potwierdzają również producenci. - Sprzedaż naszej ceramiki dobrze odzwierciedla zmieniające się trendy rynkowe – mówi Lidia Misiuna, kierownik działu marketingu w firmie Röben.
- Jeszcze trzy lata temu, ok. 30% kupujących wybierało cegły i dachówki, które w skrócie można określić jako nowoczesne, a pozostałe 70% inwestorów stawiało na wyroby o barwach i designie tradycyjnym. Dziś te relacje wyglądają inaczej – na szeroko pojętą nowoczesność decyduje się już ok. 50% inwestorów. Można więc zauważyć wzrost popularności barw takich, jak czerń, szarość, antracyt i brąz o ok. 20% - relacjonuje Lidia Misiuna. - Warto też odnotować, że jest to tendencja rosnąca, więc za rok, dwa szala może przechylić się na korzyść produktów nowoczesnych – dodaje.
Moda dachowa
Czy moda oprócz kolorów dotyczy także kształtów? Tu łatwiej prześledzić sytuację na podstawie dachówek, które przechodzą obecnie sporą ewolucję. – Jako producenci obserwujemy rosnące zainteresowanie pokryciami, które można ogólnie określić jako nowoczesne – mówi Lidia Misiuna. - Wyróżniają się one przede wszystkim prostym, smukłym kształtem – są to dachówki całkiem płaskie lub z niską falą, nie „lejące się”, a bardziej geometryczne – wyjaśnia. Oprócz kształtu niezwykle istotne pozostają także kolory, podobnie jak w przypadku innych materiałów. Znajduje to odzwierciedlenie w asortymencie - Niedawno ofertę pokryć nowoczesnych rozszerzyliśmy o dwie dodatkowe propozycje pokryte glazurą: brązową MONZAplus Maduro oraz Piemont Titan w odcieniu jasnoszarym. Decyzja o opracowaniu i wdrożeniu do produkcji dachówek w tych kolorach spowodowana była właśnie chęcią odpowiedzenia na potrzeby klientów, którzy szukają bardziej oryginalnych, nowoczesnych rozwiązań dla swoich realizacji – mówi Lidia Misiuna.
Współczesne, minimalistyczne trendy w architekturze, a także potrzeba zmian przyczyniają się do tego, że inwestorzy coraz częściej odchodzą od najpopularniejszych dotąd kolorów w Polsce, jakimi są żółć na elewacji i miedzianoczerwony odcień dachu. Wszystko wskazuje więc na to, że surowe, chłodne czy ciemne materiały budowlane będą coraz bardziej modne.
Źródło: Roben
Więcej