Spektakularnym (ale trudnym do podejrzenia) etapem prac przy nowej nitce metra jest drążenie tuneli. Od połowy maja 2012 roku na odcinku od Ronda Daszyńskiego w stronę Wisły pracuje pierwsza z tarcz drążących TBM (o imieniu Maria). Po miesiącu dołączyła do niej Anna – druga tarcza, a dwie kolejne oczekują na uruchomienie. Każda z nich to gigantyczna maszyna ważąca przeszło 600 ton, o długości 97m i średnicy tarczy skrawającej 6,3m. Technologia TBM pozwala na pracę w tempie średnio 10-12 m na dobę (a przy sprzyjających warunkach gruntowych nawet 25m w ciągu 24h).
Tarcza TBM nie tylko drąży, ale także układa betonowe prefabrykaty tworzące ścianę tuneli. Podczas drążenia pomiędzy pancerzem maszyny, a elementami obudowy tunelu powstaje pusta przestrzeń, w którą wtłaczany jest zaczyn wypełniająco-stabilizujący na bazie cementu i bentonitu, którego właściwości są modyfikowane dwoma produktami dostarczanymi przez MAPEI. Podczas przygotowywania zaczynu dodawana jest domieszka opóźniająca MAPEQUICK CBS System 1 tak, aby przygotowany zaczyn mógł długo utrzymać niezmienione właściwości.
MAPEI w metrze. Produkty MAPEI zastosowane przy budowie II linii metra w Warszawie:
- MAPEFER 1K jednokomponentowy preparat mineralny do ochrony prętów zbrojeniowych;
- MAPEFIL bezskurczowa zaprawa o wysokiej ciekłości do wykonywania zakotwień;
- MAPEGROUT 430 tiksotropowa zaprawa naprawcza o wytrzymałości na ściskanie na poziomie 30 N/mm2 z dodatkiem włókien syntetycznych, drobnego wypełniacza i o regulowanym skurczu;
- MONOFINISCH cementowa, jednoskładnikowa zaprawa o normalnym czasie wiązana, przeznaczona do wyrównania powierzchni betonowych i tynków cementowych;
- MAPEPROOF mata bentonitowa do wykonywania hydroizolacji powierzchni pionowych i poziomych części podziemnych budynków i obiektów budowlanych;
- RESFOAM 1KM jednokomponentowa żywica poliuretanowa do iniekcji uszczelniających;
- MAPEQUICK CBS System 1 domieszka opóźniająca wiązanie;
- MAPEQUICK CBS System 2 produkt aktywujący wiązanie.
Źródło: Mapei
Więcej