Bramy segmentowe (zwane też sekcyjnymi) montuje się w garażach z ograniczonym miejscem na podjeździe (garaż bezpośrednio wychodzący na ulicę). Płaszcz bramy składa się z sekcji poziomych (lub pionowych), które mogą być pełne lub częściowo przeszklone. W pierwszym przypadku brama podnoszona jest do góry (sekcje chowają się pod sufitem), a w drugim brama otwiera się na bok i sekcje przesuwają się po jednej ze ścian garażu).
Bramy rolowane również są dedykowane do garażu ze skąpym podjazdem. Jest to wielka roleta z usztywnionym pancerzem, który nawija się na wał zamaskowany w nadprożu. Bramy rolowane i segmentowe wyposażone są w napęd elektryczny. Bramy płytowe (uchylne) mogą być obsługiwane wyłącznie ręcznie. te najczęściej posiadają elektryczny mechanizm otwierania i zamykania. Bramy z napędem elektrycznym mogą być doposażone w piloty, które obsługują również bramy wjazdowe).
Koszt bramy garażowej o wymiarach 2,5x2,25 m to wydatek w wysokości od 1300 zł (brama płytowa) do nawet 5500 zł (brama rolowana ocieplona).
Cena nie obejmuje napędu i montażu. Za napęd zapłacimy w zależności od typu od 800 do 2000 zł. Montaż wraz z przygotowaniem otworu to kolejny wydatek w wysokości 600-800 zł.
Kupując bramę decydujemy się na usługę z montażem. Operacja jest na tyle skomplikowana, że zakup indywidualny mija się z celem.
fot. Hörmann
Na co zwracać uwagę wybierając bramę do garażu?
- Ocieplenie – bramy garażowe produkowane są w dwóch wersjach: ocieplonej i nieocieplonej. Skrzydło bramy nieocieplonej składa się ze stalowego stelaża pokrytego blachą. Skrzydło bramy ocieplonej posiada od strony wewnętrznej dodatkową blachę a w środku materiał termoizolacyjny – najczęściej styropian. Brama ocieplona jest droższa – warto ją jednak wybrać, gdy mamy ocieplony garaż – na pewno oszczędzimy wtedy na kosztach ogrzewania.
- Drzwi w bramie – planując w garażu poza miejscem na samochód np. podręczny skład narzędzi ogrodniczych warto zamontować bramę wyposażoną w drzwi. Uniknie się wtedy częstego, męczącego otwierania całej bramy.
- Doświetlenie – wybrać bramę z zamontowanymi świetlikami, które wpuszczają do wnętrza trochę światła dziennego. Świetliki najczęściej wykonane są z akrylu lub poliwęglanu, materiału odpornego na uderzenia.
- Otwieranie za pomocą pilota jest znacznie wygodniejsze – ale również droższe. Nawet nie decydując się na zakup bramy otwieranej za pomocą pilota warto wybrać tę, do której kiedyś można taki mechanizm dokupić. Dzięki precyzyjnym prowadnicom i sprężynom otwieranie ręczne w nowoczesnych bramach jest również stosunkowo łatwe.
- Lepiej wybrać bramę znanego producenta, który posiada autoryzowanych wykonawców i serwisantów. Nawet gdy brama będzie trochę droższa można liczyć na szybką pomoc w przypadku jakichkolwiek problemów.
Cena bramy garażowej zależy od:
- wykończenia: przetłoczenia (pionowe, poziome, kasetonowe), przeszklenia (także ozdobne) – koła, kwadraty, pasy ze szkła akrylowego (4-16 mm) lub płyt poliwęglanowych, okładzina drewniana, okleina drewnopodobna
- sposobu otwierania: ręczne lub automatycznie (pilotem) – ważne dla osób starszych lub niepełnosprawnych
- wyposażenia: wmontowane drzwi, blokady antywłamaniowe
- rodzaju: nadproża łukowe (najlepiej segmentowa boczna)
- koloru: najtańsze w kolorze brązowym lub białym, najdroższe z palety RAL
- ocieplenia: np. pianka poliuretanowa o gr. 20-40 mm
- konstrukcji: stalowa, rzadziej aluminiowa lub drewniana (zwykle świerk albo sosna)
- warunków gwarancji: termin, elementy objęte gwarancją, np. napęd lub części mechaniczne, obowiązek dokonywania corocznego (lub półrocznego) płatnego przeglądu
- wielkości podatku: na zakup z usługą montażową przysługuje 7% VAT
- automatyki: moduł przeciwzgnieceniowy, fotokomórka (zatrzymuje bramę, gdy napotka na przeszkodę), napęd elektryczny , uruchomienie napędu (przyciskiem, kluczykiem, zamkiem kodowym, falami radiowymi), blokada antywłamaniowa itp.
Uwaga: do bramy garażowej warto dobrać podobne drzwi garażowe lub wejściowe