Przeznaczenie i funkcjonalność
(fot. Wiśniowski) |
To niedrogi i popularny rodzaj bramy garażowej. Podczas jej otwierania sztywna płyta, unoszona bocznymi stalowymi ramionami, uchyla się w górę i chowa pod sufitem garażu – z tego powodu brama uchylna polecana jest do nieco wyższych pomieszczeń. Po otwarciu zmniejsza wysokość wjazdu o ok. 20 cm (możliwy jest również montaż tuż za otworem, co pozwala zaoszczędzić 5 cm wysokości wjazdu i 10 cm szerokości).
Brama rozwierana
Brama segmentowa
Jest uniwersalna i bardzo wygodna w użytkowaniu. Składa się z segmentów połączonych ze sobą zawiasami. Segmenty w trakcie otwierania przesuwają się po prowadnicach: w górę, a następnie w głąb garażu pod sufit (brama segmentowa górna) lub w bok na ścianę garażu (brama segmentowa boczna). Otwór wjazdowy może mieć dowolny kształt. Bramy tego typu nie wymagają pozostawienia wolnego miejsca na podjeździe, o ile są wyposażone w napęd i zdalnie sterowane. W przeciwnym razie potrzeba ok. 80 cm, by do wrót dało się swobodnie podejść i je otworzyć.
Brama rolowana
Bramy tego typu nie są tak popularne jak uchylne czy segmentowe, ponieważ są od nich droższe. Połączone zaczepami człony (lamele) nawijane są na specjalny wałek, znajdujący się nad wjazdem. Wysokość nadproża musi wystarczyć na umieszczenie bębna bramy wewnątrz garażu (można też umieścić go na zewnątrz w specjalnej kasecie).
Małgorzata Kolmus
Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 7-8/2012