Jak ułożyć kostkę brukową w garażu?

Redakcja Budujemy Dom
Redakcja Budujemy Dom
Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 4-5 minut
Jak ułożyć kostkę brukową w garażu?

Zastanawiam się, czy w garażu nie można będzie ułożyć kostki brukowej zamiast betonowego podkładu i ewentualnie płytek. Garaż nie będzie ogrzewany i przylega do budynku. Jak taką kostkę ułożyć?

aktualizacja: 2022-03-08 12:30:47

Odpowiedź eksperta: Ułożenie kostki betonowej na podłodze garażu jest rozwiązaniem nie tylko dość tanim, ale jednocześnie zapewniającym całkowitą odporność na uszkodzenia spowodowane zmianami temperatury i ruchami gruntu. Ułożenie kostki składa się z kilku etapów - korytowania, ułożenia podbudowy i warstwy podkładowej oraz rozłożenia i zawibrowania nawierzchni. 

Korytowanie to nic innego, jak usunięcie gruntu do głębokości 30-40 cm od planowanego poziomu podłogi. Dno wykopu powinno być równe, co zapewni większą stabilność kolejnych warstw.

Podbudowa wykonana z pospółki lub tłucznia drogowego o grubości 10-15 cm pełni funkcję warstwy stabilizującej i drenażowej. W przypadku układania nawierzchni na nawodnionych gruntach gliniastych, warto przed ułożeniem podbudowy rozłożyć geowłókninę - zapobiegającą mieszaniu się pospółki bądź tłucznia z gruntem rodzimym.

Warstwa podkładowa umożliwia równe ułożenie kostki brukowej oraz ustabilizowanie podłoża. Do jej utworzenia używa się piasku wymieszanego na sucho z cementem. Po nasypaniu warstwy piasku grubości ok. 10 cm, rozsypuje się cement - 1 worek na około 5 m2 powierzchni - a następnie miesza łopatą albo grabiami. Warstwę podkładową wyrównuje się deską z bocznymi wycięciami, prowadzoną po wypoziomowanych listwach. Wysokość wycięcia powinna odpowiadać grubości kostki z uwzględnieniem obniżenia podkładu po jego zagęszczeniu o ok. 1 cm. Kolejną czynnością będzie zagęszczenie podkładu przy użyciu wibratora powierzchniowego.

Układanie kostki. Poszczególne kostki układa się ciasno, stojąc na już ułożonym fragmencie. Przy jednolitym wzorze, można je układać w dowolnym kierunku, wykorzystując elementy połówkowe na krawędziach nawierzchni. Jeżeli zachodzi konieczność przycięcia skrajnych elementów, używa się do tego celu specjalnej prasy lub szlifierki kątowej z tarczą do betonu.

Gdy cała nawierzchnia pokryta jest już kostką, za pomocą wibratora powierzchniowego z gumową nakładką ochronną "dobija się" elementy do podłoża. Ostatnim etapem jest rozsypanie na powierzchni drobnego piasku, który wnikając w szczeliny, zaklinuje kostki między sobą. Po zmieceniu nadmiaru piasku i spłukaniu - nawierzchnia jest gotowa do użytku. Można też dodatkowo zabezpieczyć ją impregnatem zmniejszającym nasiąkliwość, co ułatwi utrzymanie tego podłoża w czystości i ożywi barwę. 

Redakcja BD
Na schemacie otwierającym: Kostkę brukową w garażu układamy w podobny sposób jak na podjeździe. Jeżeli na powierzchni może zbierać się woda, warto wykonać jeszcze odwodnienie liniowe

Redakcja Budujemy Dom
Redakcja Budujemy Dom

Od 1998 roku Redakcja "Budujemy Dom" tworzy społeczność pasjonatów budownictwa, którzy z chęcią dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Nasz zespół to wykwalifikowani redaktorzy, architekci, inżynierowie i specjaliści z różnych dziedzin budownictwa, którzy stale poszerzają swoją wiedzę i śledzą najnowsze trendy.

Zdaniem naszych Czytelników

A na parkingach przed supermarketami nikt nie ma z tym problemu. Poza służbami sprzątającymi . Jest jeszcze impregnacja, farby do betonu etc. Poza tym to nie warsztat samochodowy, gdzie faktycznie taka nawierzchni mija się z celem ze względu na specyfikę lokalu i te wspomniane płyny ...

Gość Darek

10 Jul 2018, 21:52

Nie jest to dobry pomysł z racji ze kostka brukowa chłonie wodę i inne płyny exploatacyjne z samochodu. Jak to w garażu, coś się wyleje, coś kapcie z auta i powstałe plamy ciężko usunąć. Ktoś za chwile napisze ze pomaga Sorbent, ale to bzdura.

Wiecej na Forum BudujemyDom.pl

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image