Grupa Budujemy Dom:
Magazyn ONLINE
Miesięcznik Budujemy Dom ONLINE
Wykup dostęp od 1 zł

Co to jest norma ISO 9001:2015 i jakie są korzyści z certyfikacji dla klientów firmy?

Gwarancją tego, że przedsiębiorstwo (lub inna organizacja) posiada skuteczny i stale doskonalący się System Zarządzania Jakością jest uzyskanie certyfikacji, potwierdzającej spełnianie wszystkich wymagań normy ISO 9001:2015.

Co to jest norma ISO 9001:2015 i jakie są korzyści z certyfikacji dla klientów firmy?
Nibco System instalacji wodnych z tworzyw sztucznych, miedzi i mosiądzu, system tryskaczowy BlazeMaster
www.nibco.com.pl
Czego dowiesz się z artykułu?
  • W jaki sposób firma/organizacja uzyskuje certyfikat ISO 9001?
  • Co to jest System Zarządzania Jakością?
  • Jakie jest 7 zasad zarządzania jakością wg ISO?
  • Jakie są korzyści z certyfikacji ISO 9001 dla klientów firmy/organizacji?

Czym ISO 9001 NIE jest?

Na tak przewrotne pytanie odpowiedź brzmi: nie jest normą odnoszącą się do samego produktu, a zatem nie stanowi gwarancji jego jakości. Certyfikacja ISO 9001 potwierdza natomiast, że legitymująca się nią organizacja posiada dobrze funkcjonujący System Zarządzania Jakością.

A to z kolei powinno pośrednio przekładać się na jakość produktu. Certyfikatem ISO 9001 firma potwierdza, że jest gotowa do ciągłego dostarczania wyrobu spełniającego wymagania klientów.

W jaki sposób firma/organizacja uzyskuje się certyfikat ISO 9001?

Podstawą do uzyskania certyfikatu ISO 9001 jest powołanie Systemu Zarządzania Jakością (SZJ). Następnie należy podpisać umowę na certyfikację wdrożonego systemu z wybraną jednostką certyfikującą i przejść audyt z pozytywnym wynikiem. Jednostka certyfikująca weryfikuje skuteczność i zgodność SZJ podczas corocznych audytów, obejmujących wszystkie lokalizacje i funkcje w strukturze organizacji.

Co to jest System Zarządzania Jakością?

To narzędzie, pozwalające firmom sprostać codziennym wyzwaniom i stale rozwijać swoją działalność. Zarówno struktura jak i zakres SZJ wyznaczane są poprzez cele organizacji. Należy jednak wziąć pod uwagę, że aby system ten był skuteczny, konieczne jest zastosowanie się do szeregu wytycznych.

7 zasad zarządzania jakością wg ISO

Zasada 1: Orientacja na klienta

Przewidywanie i przekraczanie oczekiwań klientów jest tym, co wyróżnia najlepsze organizacje.Jest to podstawa budowania zaufania i lojalności klientów.

Zasada 2: Przywództwo

Druga zasada dotyczy liderów. Nie przez przypadek. To w głównej mierze oni decydują o tym, w jakim stopniu cel, kierunek i środowisko wewnętrzne firmy pasują do siebie. Ponadto do zadań najwyższego kierownictwa należy stworzenie środowiska pracy, w którym każdy pracownik może rozwijać swoje zdolności i wykorzystywać je dla dobra firmy. Dotyczy to również zarządzania jakością.

Zasada 3: Zaangażowanie ludzi

Nie ma dobrej organizacji, bez dobrych pracowników (w tym menedżerów). I dotyczy to wszystkich poziomów. Angażowanie pracowników w procesy decyzyjne i docenianie ich zaangażowania przekłada się na efektywność.

Zasada 4: Zorientowanie na proces

W tej zasadzie chodzi m.in. o kompleksowe udokumentowanie zarządzania procesami, w zakresie odpowiadającym wszystkim istotnym procesom zachodzącym w przedsiębiorstwie. Dzięki temu możliwe jest lepsze zrozumienie istotnych procesów, a także ich kontroli. To z kolei wpływa korzystnie na zoptymalizowanie wydajności i osiągnięcie zamierzonych celów.

Aby tego dokonać, należy zdefiniować poszczególne etapy procesu, określić wejścia i wyjścia oraz zidentyfikować interfejsy z funkcjami firmy. Następnie należy wskazać potencjalne źródła błędów i określić zakres odpowiedzialności. Trzeba także utworzyć wskaźniki wydajności, które pozwolą na kontrolowanie procesów.

Zasada 5: Doskonalenie

Dla osiągnięcia trwałego sukcesu w firmie istotne jest ciągłe doskonalenie. Dzięki temu firma normalizuje swoje wyniki, odpowiednio reaguje na zmiany warunków wewnętrznych i zewnętrznych, a co najważniejsze - stwarza sobie najlepsze warunki do zauważania nowych możliwości.

Zasada 6: Decyzje w oparciu o fakty

Decyzje podejmowane w organizacji, aby były skuteczne, powinny się opierać na analizach danych i ich ocenie. Oczywiście jest to możliwe wtedy, gdy informacje są stale gromadzone.

Zasada 7: Zarządzanie relacjami

W tej zasadzie ważne jest dbanie o intensywne relacje z zainteresowanymi stronami, w tym z inwestorami lub dostawcami zewnętrznymi. Dla zrealizowania tego celu konieczne jest ustanowienie narzędzia, służącego do kierowania tymi relacjami.

Korzyści z certyfikacji ISO 9001 dla klientów firmy/organizacji

ISO 9001 to norma uznawana na całym świecie. Organizacje, które się nią legitymują, posiadają bezsprzecznie dobrze przygotowany i prowadzony System Zarządzania Jakością. Potwierdzają to coroczne dobrowolne badania SZJ. Ich pozytywne przejście jest gwarancją, że produkty i usługi przedsiębiorstwa zaspokoją potrzeby klientów.

Informacje przygotowane zostały przez firmę NIBCO Sp. z o.o., posiadającą certyfikat zgodności z wersją normy ISO 9001:2015.

  • Rejestratorem ISO 9001 dla NIBCO jest TÜV SÜD Management Service GmbH
  • Certyfikat ISO 9001 został wydany przez TÜV SÜD ponad 20 lat temu
  • Certyfikat ISO 9001 jest odnawiany co 3 lata (ostatni odnowiony w listopadzie 2020 r.)
  • TÜV SÜD Management Service GmbH ma siedzibę w Monachium w Niemczech, a jej polski oddział TÜV SÜD POLSKA Sp. o.o. znajduje się w Warszawie www.tuvsud.com/pl-pl

Autor: Damian Żabicki

Opracowanie: Aleksander Rembisz

Zdjecie główne: Nibco