Napędy elektryczne

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 4-5 minut
aktualizacja: 2011-07-05 09:09:37
Napędy elektryczne
Znacznym udogodnieniem dla użytkownika jest wyposażenie bram uchylnych i segmentowych w napędy elektryczne i system zdalnego sterowania.

Napęd elektryczny umieszczony jest pod sufitem
Napęd elektryczny umieszczony jest pod sufitem (fot. Hörmann)
Podstawowe elementy napędu to: głowica, szyna jezdna, łańcuch, element przeniesienia napędu i cięgno łączące system napędowy z bramą.

Szyna mocowana jest do sufitu, a jej długość wynosi około 250-400 cm. Na końcu szyny – w pewnej odległości za skrzydłem bramy garażowej – umieszczona jest głowica. Pod obudową głowicy kryje się silnik zasilany napięciem 12 lub 24 V, transformator, oświetlenie i centrala sterująca.

 

Do zamocowania napędu niezbędny jest garaż o odpowiedniej głębokości. Ważne jest również nadproże o wysokości umożliwiającej montaż głowicy napędu (min. 30-35 cm).

 

Praktycznie każdą bramę można wyposażyć w napęd elektryczny, a na wybór odpowiedniego modelu mają wpływ takie czynniki, jak powierzchnia bramy i częstotliwość jej otwierania.

Wszystkie bramy mogą być otwierane za pomocą pilota
 Wszystkie bramy mogą być otwierane za pomocą pilota
(fot. Normstahl)

Napędy elektryczne do bram uchylnych i segmentowych uruchamia się przyciskiem, kluczykiem, zamkiem kodowym lub falami radiowymi.

 

Bardzo wygodnym rozwiązaniem, docenianym przez użytkowników zwłaszcza w deszczowe dni, jest napęd uruchamiany drogą radiową – sygnał wysłany z pilota jest odbierany przez odbiornik w garażu.

W celu zwiększenia zasięgu pilota (nawet do 400 m) do odbiornika można podłączyć antenę (montowaną na zewnątrz garażu). Po wjeździe do garażu i opuszczeniu bramy zapala się oświetlenie zintegrowane z głowicą napędu (po określonym czasie oświetlenie wyłącza się).

 

Rozbudowane systemy sterowania i programowania oprócz bramy garażowej otwierają też bramę wjazdową i włączają oświetlenie zewnętrzne domu.

Proces programowania napędu umożliwia automatyczne lub ręczne ustalenie położeń krańcowych, regulację czułości modułu przeciwzgnieceniowego (układ zatrzymujący bramę, jeśli napotka ona na swojej drodze przeszkodę).

Pilot z możliwością zamocowania wewnątrz samochodu za pomocą uchwytu. (fot. Nice)

Znacznie droższym rozwiązaniem jest fotokomórka, która zatrzyma bramę w momencie, gdy osoba lub przedmiot znajdzie się w strefie zagrożenia.

 

Napędy wyposażone są również w funkcję delikatnego startu i domknięcia bramy, co zapobiega jej uszkodzeniu. Po uruchomieniu skrzydło rusza wolno, osiąga standardową prędkość, a po pewnym czasie zwalnia, domykając bramę delikatnie i cicho.

W przypadku braku napięcia bramę można odblokować od wewnątrz – pociągając za cięgło znajdujące się przy szynie prowadzącej.

 

Jeżeli garaż nie ma oddzielnego wejścia należy zadbać o to, aby instalator zamontował linkę stalową przymocowaną do klamki bramy.

 

Klamka powinna być wtedy zabezpieczona zamkiem z wkładką patentową. Innym rozwiązaniem jest zestaw zasilania awaryjnego na baterię.

Aleksander Rembisz

Zdaniem naszych Czytelników

Gość basista

25 Sep 2012, 18:55

na szczęście to żaden problem zgrać dwa napędy w jednym pilocie. długo nie miałem napędu w garażu, ale wreszcie jest i wszystko otwieram guziczkiem. wielka wygoda..

Gość dante

30 Jul 2012, 11:16

Napędy bardzo, ale to bardzo ułatwiają życie. nie trzeba wysiadać z samochodu żeby odsunąć bramę wjazdowa, następnie otworzyć brane garażową... z napędem odbywa się wszystko szybciej i prościej... odpowiednie zaprogramowanie i wjazd lub wyjazd z garażu i posesji nie sprawia ...

30 Oct 2011, 00:14

Tutaj macie wszystko:http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewforum...p;tylko_dzial=1

29 Oct 2011, 22:50

doprawdy nie wiem jak szukałeś , ze znalazłeś jedną opinie .... dwie sekundy zajęło mi wyszukanie w google więcej ... wpisałam tylko "napędy do bram HATO" ...http://www.google.pl/#hl=pl&sugexp=kjr...ih=599&bs=1

29 Oct 2011, 22:44

Wygląda na to ,że te chińskie siłowniki nie są zbyt znane...Jeszcze wciąż szukam jakiś opinii choć coraz bardziej skłaniam się do zakupu czegoś bardziej popularnego.

30 Sep 2011, 19:30

Czy słyszeliście jakieś opinie o napędach do bram o nazwie HATO? Pytam bo to są chińskie napędy, w których podobno często padają sterowniki, pilot się zawiesza i trzeba na nowo programować. To jest na razie jedna opinia jaką znalazłem...

Gość krzysiek

28 Jan 2011, 22:37

bzdury pablo piszesz, każdy przycisk to kanał w nice i oczywiście że są 4 kanałowe, nawet 240 kanałowe w systemie niceway. Jaki tradycyjny pilot ?? jaki zamawiasz taki masz tutaj nie ma tradycji :) nie wprowadzaj ludzi w błąd..

Gość pablo

24 Sep 2010, 10:49

Tradycyjny pilot NICE ma dwa przyciski i jest jednokanałowy, dwukanałowy ma cztery przyciski - nie znalazłem na ich stronie naklejanego czteroprzyciskowego.

Gość słony

24 Sep 2010, 10:46

Jak dwa przyciski to jest dwukanałowy chyba?.

Gość on_wawa

24 Sep 2010, 10:45

Jak jednokanałowy do nie podłączysz napewno zresztą jak dwu - pewnie też nie:).

Gość Franek

24 Sep 2010, 10:44

Wynalazek jak wynalazek, ciekaw jestem czy można podłączyć ten pilot do automatu firmowego bramy garażowej Normstahla? Bramę ogrodzeniową napędza Nice..

Gość Olek

10 Apr 2009, 12:51

To jest dobry wynalazek ;) . Prosta instalacja, nie wymaga wielkiego "rusztowania", monter sie postaral i sluzy mi juz ze trzy lata. Mam Faac d600 oczywiscie z pilotem ;) . Chodzi cicho, nie trzaska-ma dobe zwolnienie zaprogamowane-raz ustawic i juz. Nawet w zimie chodzil mi lepiej niz samochod ...

Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Pokaż wszystkie komentarze

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły